Når jeg tænker over hvad det er jeg gerne vil formidle til jer, så er det langt hen ad vejen det samme som dét jeg gerne vil formidle til mine veninder. Mine rigtige veninder. For selvom det måske lyder mærkelig, eller ligefrem absurd, så føler jeg at I allesammen også er en slags venner eller veninder, selvom jeg kun kender jer i meget ringe grad. Derfor vil jeg jer det selvfølgelig også godt. Altid.
I halen på mit indlæg omkring reklameregler for bloggere, fik jeg lyst til endnu engang lige at fortælle lidt om hvilke overvejelser jeg gør mig, i forbindelse med sponsorerede indlæg.
For lige at slå det helt fast, så er jeg jævnt væk tilfreds med de retningslinjer og regler som findes i forhold til bloggere lige nu og det er altså udelukkende det lovforslag, som jeg havde hørt om på P4, som mit tidligere indlæg var henvendt mod. Dog synes jeg det ville være rigtigt fint, hvis samme stramme regler for tydelig markering af reklame og gjaldt alle andre steder, fx på kendtes instagramprofiler, i magasiner og på tv.
Uanset om det kommer til sponsorerede indlæg eller ej, så ligger det mig meget på sinde at I ved hvad, eller måske rettere sagt hvem, der er de allervigtigste for mig i mit virke som professionel blogger. Det er selvfølgelig jer, der læser med. I kommer altid i første række og det er i sidste ende jer der gør, at jeg kan leve af min hobby, simpelthen fordi I læser med og jeg har selvfølgelig ikke den fjerneste interesse i at gøre skjult reklame eller I at snyde nogen – slet ikke jer!
Der er ingen annoncør i verden, som kan komme forud for den relation jeg føler jeg har til jer og det er enormt vigtigt, synes jeg, at huske på i hele denne snak omkring reklame og annoncering på blogs. I hvert fald på min blog.
I er de vigtigste.
Når jeg bliver tilbudt at lave et samarbejde med en virksomhed, starter jeg altid med at vurdere, om det er et produkt jeg finder interessant og som jeg kan se en værdi i at skrive om her på bloggen. For eksempel har jeg i den seneste tid været i en del forlystelsesparker, som jeg gerne vil indgå samarbejde med, fordi jeg forventer at det bliver en god oplevelse og fordi det giver god mening i forhold til mit liv. Ligesom jeg også har skrevet om både tøj, make-up og cremer, fordi det er noget der interesserer mig og noget som jeg altid selv synes er enormt interessant at blive inspireret i forhold til.
Mange af de ting jeg bliver tilbudt, siger jeg nej til, fordi de ikke falder indenfor mine interesser eller hvis jeg på anden måde ikke føler det er naturligt for mig at blive sammenstiller med produktet, som jeg på sin vis jo gør, når jeg reklamerer for noget på min blog.
Når jeg så har takket ja til en opgave, går jeg til den med åbent sind og får i langt, langt de fleste tilfælde den gode oplevelse, som jeg havde forventet. Af og til viser det sig dog, at produktet slet ikke levede op til mine forventninger og jeg går i de tilfælde tilbage til virksomheden og tilbyder dem at annullere samarbejdet, medmindre de stadig ønsker min anmeldelse, som ganske givet kommer til at blive negativ.
Den manøvre gør jeg af flere årsager; primært fordi jeg ikke har spor lyst til at have en “brokkeblog”, hvor tonen er dårlig og karmaen i bund, men også fordi jeg ikke har nogen intentioner om at ødelægge forretningen for nogen, som måske bare ikke lige passede ind i min forståelsesramme, men som måske er ganske glimrende for andre.
Den taktik betyder selvklart, at jeg aldrig nogensinde skriver noget jeg ikke kan stå inde for og jeg er derfor heller aldrig ked af at stå inde for at jeg gør reklame, når jeg gør det. Jeg er altid meget tydelig og gør en dyd ud af at I som læsere ikke skal være i tvivl, når jeg reklamerer efter aftale med en virksomhed eller et brand.
Uanset hvad, er alle indlæg her på bloggen altid udelukkende mit eget indhold og det er alene mig der bestemmer hvad, hvordan og hvor meget jeg vil skrive. Også selvom nogen har betalt mig for at omtale deres produkt. Faktisk vil jeg næsten gå så vidt som at sige, at et sponsoreret indlæg for mig svarer til da jeg som barn i dansktimerne fik stukket et emne i hånden, som jeg skulle skrive en fristil henover. Det er hundrede procent mig dér bestemmer hvad jeg vil skrive, imens “overskriften” er bestemt af nogle andre, som jeg ovenikøbet selv har valgt at indgå et samarbejde med.
Min loyalitet ligger hundrede procent overfor jer der læser med og ikke overfor én eller anden annoncør, for jeg kan meget bedre tåle at miste en annoncør end jeg kan tåle at miste jer der læser med og I kan altså altid stole på hvad jeg skriver – også selvom udgangspunktet måtte være sponsoreret.
I er jo altså de vigtigste og I er – i hvert fald næsten – mine venner og veninder, så selvfølgelig vil jeg jer kun det bedste.
Det var bare lige det.