Om bloggere, reklameregler og tilnærmelsesvist idioti

image

“Det handler om at skabe gennemsigtighed”

Det er skide fint fru forbrugerombudsmand og tilsyneladende ikke-særligt-blogkyndige politikere, som har fremsat lovforslag om, at bloggere skal markere ALT der vises frem på deres blogs, som er modtaget i gave, som reklame.

Kæft, hvor er det dumt mand. I hvert fald i forhold til mig og min blog.

Tanken bag forslaget er selvfølgelig at man vil sikre sig at der ikke foreligger skjult reklame på landet tusindvis af blogs med hundredetusindvis af læsere. Selvfølgelig.

Men det giver simpelthen ikke mening at stramme reglerne på den måde, da gennemsigtigheden for læserne i så fald kun bliver ringere.

Et eksempel: Jeg har fået lavet øjenvippeekstensions uden beregning, som jeg skrev et indlæg om HER, som selvfølgelig er markeret som reklame, fordi det lå implicit i vores aftale. Sidenhen har jeg lagt massevis af billeder af mig selv (og mine vipper, som jo meget belejligt er placeret i mit ansigt, som ganske hyppigt figurerer) på bloggen, ligesom jeg endda også af og til har nævnt hvor glad jeg er for at have fået lavet dem der hvor jeg gør, for sådan har jeg det. Begge dele har jeg gjort, uden at markere det som reklame.

Først og fremmest fordi det ville betyde at alle indlæg hvor der er billeder af mig, skulle markeres som reklame og dernæst fordi jeg fandme vil have lov til at sige og skrive lige præcis hvad der passer mig, uden at det skal markeres som reklame, når nu det er hundrede procent mit eget valg – uden aftale med den jeg reklamerer for – at jeg skriver.

Punktum.

Såfremt lovforslaget bliver vedtaget og alle – eller i hvert fald 90% – af mine indlæg skal markeres som reklame, så bliver det jo først svært for læserne at gennemskue, hvornår jeg rent faktisk har lavet en aftale med en virksomhed om at bruge lidt kræfter på dem her på bloggen, som lige nu er dét der ligger til grund for hvilke indlæg jeg markerer som reklame.

… Og tænk engang, hvis de samme (latterlige) regler skulle gøre sig gældende for magasiner og tv; Så skulle kopper, tøj, skåle, stole, sofaer og hvad har vi ikke alt, i Go’ Morgen DK formentlig påklistres med post-it’s påtrykt REKLAME, ligesom samtlige collager og “inspirationssider” i damebladende skulle det samme.

Det er selvfølgelig nærliggende at vi bloggere, eller i hvert fald jeg, hyppigere skriver om shampoo og cremer, som jeg har fået i gaver, men jeg skriver sgu da ikke om dem, fordi jeg har fået dem i gaver. Det er selvfølgelig fordi jeg kan lide dem og fordi det ville være totalt hul i hovedet at gå i Matas efter nye, selvindkøbte, når jeg nu er i den overdrevne luksussituation at jeg får den slags sendt til hoveddøren. For ja, sådan er det.

Selvfølgelig skal reklame markeres så det er tydeligt for enhver, når der på forhånd er indgået en aftale med en virksomhed om at skrive om et bestemt produkt på en blog, men alt andet kommer altså ikke til at skabe andet end én stor mudderpøl af reklamemarkerede indlæg, hvor læserne hver gang vil skulle gætte sig til på hvilke præmisser indlægget er skrevet og dét er fan’me dumt, synes jeg.

Nårh ja, ellers burde nærværende indlæg i øvrigt også være markeret som reklame, fordi jeg er iført en kjole, som jeg har fået tilsendt og smykker, som jeg har købt i forbindelse med mit seneste (reklame)indlæg. Og øjenvipper, ikke at forglemme. Temmeligt malplaceret måske, men ikke desto mindre end kendsgerning.

Bare så vi har dét helt på det rene.

Skriv din kommentar

Kommentarer (49)

  1. Som læser må jeg erklære mig helt uenig. Jeg er så kisteglad for, at der er regler på området der beskytter os læsere og forbrugere. Jeg kan godt forstå, at det er bøvlet for bloggere, men det føles dejlig trygt som læser at det bliver tydeligt hvad der er hvad, og hvornår der er indgået aftaler mellem blogger og firmaer. Så jeg er glad for tiltaget. Det, tænker jeg, kan måske være en hjælp for jer midt i bøvlet, at (nogle af) os læsere faktisk godt kan lide det. Fx synes jeg, at Miriams Blok gør det fremragende. Gennemsigtigt og letforståeligt.

    1. Så mener du virkelig at jeg i toppen af et indlæg som dette burde skrive ANNONCE, fordi jeg på billedet tilfældigvis har nogle fingerringe på, som jeg har købt i forbindelse med et tidligere sponsoreret indlæg? Dét er for mig i hvert fald ikke spor gennemsigtigt. Og nej, det handler ikke om at det er bøvlet – det er skam ganske let, men det ændrer ikke på, at jeg er af den klare overbevisning om, at gennemsigtigheden i forhold til reklame bliver absolut mindre!

      1. Jeg synes, at hvor der har været fordelagtige forhold for dig som blogger involveret, så skal det være tydeligt for os som læsere, ja. Hvis det betyder, at størstedelen af indlæg så skal markes som annonce eller reklame, så må det være sådan – for så er det jo sådan det forholder sig. Og så kan man som læser forholde sig til det. Nu bringer du det på bane, og skriver at du synes det er idioti og latterligt, så vil jeg som læser lige give dig et heads up på , at det fra den anden side af skærmen måske ikke helt forholder sig sådan. I hvert fald for nogen af os.

        1. Jeg tænker bare at det jo ikke giver nogen som helst mening hvis jeg ender med at skulle markere samtlige indlæg som reklame, fordi der fx billederne figurerer ting jeg har fået i gaver. I det tilfælde bliver det i hvert fald enormt svært at gennemskue hvad der reelt er reklame og hvad der ikke er.

  2. Jeg synes faktisk det er rart, med de stramme regler. Jeg vil gerne have at det skal markeres som reklame, hvis en blogger har fået foræret de produkter, de anbefaler på bloggen. Jeg undrer mig, når en håndfuld bloggere lovpriser et produkt, samtidigt, uden at nogen nævner det som reklame. Der føler jeg mig faktisk snydt. f.eks. er der en del bloggere, der har nævnt at de bliver klippet hos Gunbritt med lange indlæg og links om salonen, men ingen markerer det som reklame. Det ved jeg jo selvfølgelig heller ikke om det burde have været, men ellers er det da et pudsigt sammenfald.
    Jeg ved ikke om jeg er for skeptisk, men jeg er nok også farvet af, at jeg for nylig har gjort en blogger opmærksom på, at vedkommende ikke fulgte lovgivningen ang. at markere som reklame samt at skrive det i starten af indlæggen. Jeg skrev i en sober og høflig tone, men vedkommende blev åbenbart sur, og valgte at blokere mig fra samtlige sociale medier. Det chokerede mig faktisk lidt, og gør bestemt ikke noget godt for min skepsis.
    Lige med din vipper, kan jeg godt forstå at det virker helt åndssvagt. Men hvis du ikke nævner vipperne i efterfølgende indlæg, er det vel ikke reklame, eller hvad?

    1. Jeg kan selvfølgelig kun svare på vegne af mig selv, men jeg synes altid jeg forsøger at være reel omkring hvad der er reklame og hvad der ikke er. Der står ANNONCE med store bogstaver i toppen af alle mine reklame-indlæg – også mit dedikerede indlæg med øjenvipperne, som jeg mistænker er lidt samme “deal” som andre bloggere har med ex frisører. Måske er det også derfor at jeg af og til “får hug” for at have mange sponsorerede indlæg – fordi jeg markerer alle hvor der foreligger en aftale (uanset om den er im- eller eksplicit udtrykt).

      Hvis jeg viser tøj/ting eller produkter jeg har fået, så jo, så skal det markeres som reklame. Og jeg forstår godt tanken bag, men virkeligheden er bare sådan at alle større blogs i Danmark således ville skulle markere stort set samtlige indlæg med reklame og dét svarer jo nærmest til at ingen indlæg er markeret som reklame. Derfor synes jeg det er dumt. Det er absolut ikke fordi jeg vil skjule noget for nogen, men fordi jeg synes at gennemsigtigheden er størst, når vi holder os til at gøre opmærksom på reklame, når den er reel.

  3. Med mindre du skriver om deres produkt, som f.eks. den vipper er der jo ingen grund til at gøre en historie ud af det. Noget andet er skjult reklame hvor du skriver store rosende ord om et specifikt produkt som du har fået, men det syntes jeg nu ikke jeg har oplevet, på det punkt er du MEGET gennemsigtig og ærlig ( og så må folk jo gerne tænke selv 😳 )

    1. Tak! Jeg er glad for at du kan få øje på gennemsigtigheden.
      I forhold til det nye lovforslag så tror jeg det gælder al fremvisning – dvs også billeder, da mange blogs primært er visuelle. Og i dét tilfælde, så bliver domænet her én stor “reklame”fest.

  4. Som læser er jeg altså ikke ligeglad med, om du har fået cremen i gave eller selv brugt penge på den. Det er vigtigt for mig at vide, hvordan det hænger sammen. For jeg vil i højere grad være interesseret i et produkt, som du selv har betalt for og udvalgt end et, der er blevet udvalgt til dig. Jeg ved godt, at du skriver din ærlige mening om begge, men der er altså stadig forskel.

    Og hvad sker der egentlig ved, at du skal markere en stor del af dine indlæg som reklame? For mig som læser er der da forskel på et indlæg, hvor et firma har givet dig penge for at skrive om deres produkt – altså sådan et traditionelt sponsoreret indlæg – og så en stille og rolig tekst om, at indlægget indeholder reklame i den forstand, at cremen/kjolen/støvlerne er en gave. Jeg synes, det er god service at give den slags oplysning til læserne, og det betyder jo ikke, at jeg kommer til at opfatte alle dine indlæg som “betalte”, men bare at jeg føler mig velinformeret.

    Med hensyn til øjenvippeeksemplet synes jeg, du overdriver en smule. Det er vist ikke meningen, at du på hvert eneste billede, hvor man kan se dine øjenvipper skal skrive reklame ud over det hele med fede versaler. Men når du italesætter dem – fx efter genopfyldning – så tilføj da bare, at du ikke betaler for det. Det vil jeg som læser rigtig gerne vide.

    Jeg er egentlig lidt overrasket over dit opråb, for det har været min opfattelse, at du er god til at følge retningslinjerne og gør dig umage. Fx så jeg din snap fra en eller anden park i dag/i går, hvor du gjorde opmærksom på, at det var reklame, og det, synes jeg, var rigtig god stil 🙂

    1. Jamen hør nu, jeg synes også jeg er god til at følge reglerne, som de er nu 🙂 Jeg er ingenlunde ude på at gøre skjult reklame eller på at snyde nogen, men jeg synes simpelthen det bliver for grotesk, hvis alt skal markeres med reklame, når det vises frem på bloggen, bare fordi jeg ikke selv har betalt det.
      Og jo, det skal i følge Forbrugerombudsmanden være med store bogstaver (samme skriftstørrelse som overskriften) og i toppen af et indlæg, så en lille forklarende note er ikke nok. Desværre. Ellers havde det selvfølgelig været både det fineste og det letteste.
      Og selvfølgelig kunne jeg godt – hvis reglerne bliver indført – markere alt som reklame og sidenhen forklare mig i indlægget, men i de tilfælde tror jeg at I ville blive trætte af mig hurtigere end en sulten tiger kan løbe, fordi de ville være enormt kedeligt at læse i hvert eneste indlæg 🙂
      Jeg synes det er ærgeligt når man som blogger ikke kan få lov til at bruge sin sunde fornuft og markere reklame som reklame og lade alt andet være ligegyldigt 🙂

    2. Meget enig! Hvis en blogger kun skriver positive ting om cremer eller produkter som vedkommende har fået i gave, så holder jeg op med at stole på at bloggeren siger sin ærlige mening. Herefter følger så et unfollow. En ting er at man elsker de produkter man selv har brugt penge på, noget helt andet er hvis det er ting man har fået tilsendt. Der er kæmpe forskel på om bloggeren selv har valgt produktet eller om det er blevet valgt til bloggeren.Til gengæld synes jeg ikke man behøver skrive ANNONCE øverst i et indlæg, fordi man har nogle gamle støvler på man fik i gave for flere år siden. Måske kunne man lave en form for regel om, at man skal markere med ANNONCE de første tre gange man viser noget man er blevet sendt i gave? Det er bare en strøtanke, jeg ved ikke om det vil virke i praksis.

      1. Det var selvfølgelig et foreslag – jeg tror dog at det bliver svært at håndhæve i praksis 🙂
        Det er selvfølgelig klart at jeg som blogger er meget opmærksom på min troværdighed, som jeg udelukkende kan bibeholde når jeg er hundrede procent ærlig – derfor er jeg altså fuldstændigt lige ærlig om et indlæg er sponsoreret eller ej 🙂

  5. Jeg syntes nu at det er ok at du SKAL skrive ar der er Reklame og det påvirker jo også det du skriver selv om du ikke vil indrømme det Cana men det er jo dit levebrød og derfor er det naturlige at du ikke sviner noget som du får eller prøver ! for ellers fårdu jo ikke mere fra dem

    1. Ha ha, jeg tror du misforstår mig, Jan! Selvfølgelig skal reklame markeres som reklame – præcis som jeg allerede gør 🙂

  6. Jeg er helt enig med dig, Cana. Det bliver simpelthen for rodet, hvis alle indlæg skal markeres som reklame. Jeg synes, det fungerer fint som det er nu, og har aldrig oplevet at være i tvivl om, hvorvidt noget var spons eller ej. 😊 Væk med det fjollede forslag.

    1. TAK! Og ja, det eneste man lige nu kunne ønske sig var måske en bedre håndhævelse af reglerne (som de er nu) så der ikke skulle sidde nogle “brodne kar” og ødelægge det for alle de bloggere (jeg selv inklusive) som gør en dyd ud af at være oprigtige og ærlige om hvornår noget er reklame 🙂

  7. Hej Cana!
    Jeg synes i forvejen, at det er svært at gennemskue, også med historie om vipper el andre bloggere og frisører. Betyder det, at der ikke betales for nogen af behandlinger el var bare første gang ude betaling mod reklame på bloggen?

    1. Jeg kan selvfølgelig ikke stå inde for hvilke aftaler andre bloggere laver, men for mig selv, synes jeg nu altid jeg er tydelig om at markere når noget er reklame 🙂

  8. Aaarh skulle vi nu ikke lige slå bremsen i i forhold til at fordumme os selv?

    Når en blogger allerede en gang har lavet reklame på et produkt hun/han har fået foræret, mener jeg at yderligere annonce markering er totalt overflødigt…

    Hvis bloggeren fortæller kort om et produkt han/hun har fået til afprøvning af en producent, er det da rigeligt at nævne det i selve teksten frem for at skulle titulere sit indlæg med “annonce” – ja – hvis indlægget udelukkende handler om det specifikke produkt… Men så igen, så burde vi som læsere have kapacitet nok på øverste etage til at forstå at der er tale om en form for reklame, testkampagne mv…

    Det er simpelthen så frustrerende at der skal “amerikadumme” tiltag til fordi folk ikke magter at vurdere de input de får…

    Måske man skulle overveje at spilde sine kanonkugler et sted hvor de rent faktisk er manglet…

    Nej til fordummende overskrifter herfra 😉

  9. Jeg er både enig og uenig.
    Jeg synes, det er fair, at alt, vi modtager som gave, skal markeres som reklame. Mange af tingene havde vi måske købt alligevel, men der er også nogle ting, vi får øjnene op for, fordi de lander på vores dørmåtte som gave, og derved ville vi ikke have skrevet om dem, hvis vi ikke havde fået den tilsendt.
    Jeg forstår godt, at du nok ville have fået lavet vipper, selvom du selv skulle betale og virkelig reelt set ér glad for dem og hende, der lavede dem, så det virker for dig ikke som skjult reklame. Men grænsen er hårfin, og derfor synes jeg, det er retfærdigt at trække den der, hvor forbrugerombudsmanden gør.
    Jeg siger nu som oftest nej til gaver, hvis det ikke var noget, jeg ville have købt alligevel (som eksempelvis vores vintertur til Sri Lanka), for man skal jo betale skat af lortet, så det kan hurtigt blive en dårlig forretning. 🙂
    Til gengæld er jeg helt, helt enig med dig i, at det er komplet galimatias, at det ikke gælder for alle! Nærmest alle kendisser, moderedaktører og andre magasin-ansatte har fået lavet vipper, får gratis tøj, billige rejser osv, men de skal så IKKE skrive, at det er sponsoreret?! Det giver ingen mening. Reklame er reklame.

    1. Præcis – reklame er reklame, men jeg synes at det er komplet idioti, når en markering af ALT kommer til at betyde at vi i starten af stort set alle indlæg skal skrive ANNONCE, for hvis vi skriver det på alle indlæg, er det præcis ligeså uigennemsigtigt som hvis vi ikke havde skrevet det på et eneste.
      Jeg synes vitterligt at reglerne som de er nu, er temmeligt gode og jeg gør en dyd ud af at følge dem, ligesom jeg selvfølgelig også altid skriver (inde i indlægget) hvis jeg fx har fået en creme tilsendt. Jeg er ikke ude på at snyde nogen, men på at gøre det hele så gennemsigtigt som muligt – uden at fordumme nogen 🙂
      Og ja for fanden, selvfølgelig burde de gælde for alle! Det der foregår nu, er jo en komplet skævvridning.

      1. Jamen, jeg er ikke enig, for vi kan ikke gå ud fra, at ALLE læsere læser ALLE indlæg, så fordi du en gang har fortalt, hvem der har lavet dine vipper, så bør den ligesom være feset ind. 🙂
        Jeg kan godt se din pointe i, at du ikke burde skulle markere alle billeder eller indlæg, hvor dine vipper figurerer, men når de er i fokus eller omtales, så synes jeg nu, det er fair nok.
        MEN igen – det burde virkelig gælde for alle. Forskelsbehandlingen pisser mig i den grad af!

        1. Jeg er enig med dig MM, men bør indlæg om f.eks. frisørtider hos f.eks. GunBritt Coiffure, som jeg mindes at du og mange andre bloggere skriver side op og side ned om, så ikke også markeres som reklame? eller har jeg misforstået noget?

        2. Jeg er enig med dig lang hen ad vejen Mette Marie, og det er vel også præcis sådan jeg – og de fleste andre – gør lige nu, men hvis det nye lovforslag som brølede ud af p4 her til eftermiddag går igennem, så skal alle indlæg markeres og så er det i øvrigt underordnet om du eller jeg synes noget er i fokus eller ikke er. Og dét bliver dumt.

    1. Omtales som reklame – eller benævnes at de er dumpet ind med posten, ja, selvfølgelig. Men derfra synes jeg der er langt til at et helt indlæg skal markeres som reklame.

      1. … Ligesom jeg for eksempel ville synes at det ville være komplet åndssvagt hvis jeg skulle markere nærværende indlæg som reklame, på grund af mine fingerringe, kjole eller øjenvipper.

  10. Jeg skal lige høre om jeg har forstået det rigtigt: hvis du nu skriver et indlæg om, at dig og børnene har været en tur i skoven og der i indlægget er et billede af dig, der tilfældigvis har en ring på du har fået i gave, men som ikke er i fokus på billedet og som du ikke nævner, så skal indlægget markeres med “annonce” fordi der på et billede fremgår noget du har modtaget? Det synes jeg måske er lidt fjollet. Men jeg kan godt se logikken i, at man skal skrive annonce hvis man decideret skriver et indlæg om et produkt man har modtaget som gave, også selvom man ikke har aftalt med virksomheden, at man modtager det mod omtale. Det vil jeg som læser synes er rart. Men jeg vil dælme synes det er åndssvagt hvis du fremover skal markere alle indlæg hvor der er et billede af dig som annonce, fordi du har fået lavet vipper med rabat eller gratis, også selvom det slet ikke handler om vipper!

    1. Det er nemlig helt rigtigt forstået! Og jeg er i øvrigt hundrede procent enig med dig i at selvfølgelig skal det fremgå at en creme ex er en gave, hvis man skriver et indlæg om den, men alt andet, er udelukkende med til at pløre gennemsigtigheden, som er den man forsøger at øge, helt til, med “reklame”markeringer overalt.

  11. Hej Cana
    Jeg forstår udemærket den problematik, du fremhæver både for dig – men i særdeleshed for os som læsere. Som du selv understreger, så opstår problemet i virkeligheden der, hvor vi bliver i tvivl, hvad der er aftalt at relamere for, og hvad der blot er nødvendigt for at holde sig til reglerne. Ku’ det ikke være en mulighed, at du skriver reklame efter aftale når det er en aftalt reklame og blot reklame når det er en nødvendighed. På den måde holder du dig til reglerne, skaber nul forvirring hos os og viser “dem” at den regl er tåbelig.

    Håber det giver mening …
    Hilsen Maja 😉

  12. Frederikke og jeg talte lige om det samme!
    Der osptår også et problem, da der ikke skelnes mellem hvad der er betalt indhold og “bare” en gave ved at markere alt med #sponsoreret. Det ville jeg synes var fejlagtigt, så skal der i det mindste være 2 forskellige udtryk. Det er da en kæmpe forskel, og det vil jeg også tro det er for læserne om man har fået kastet en pose penge efter sig, eller “bare” en ansigtscreme (forstå mig ret).
    Man kan også vende den om og sige, at det kan ligne man har “mere” forretning end man egentlig har, og at det kunne nogen sagtens spekulere i. Det er altså noget underligt noget, og vi kunne simpelthen heller ikke se logikken. Det ville i hvert fald på ingen måde gøre tingene mere gennemskueligt for NOGEN! Hverken bloggere imellem eller overfor læserne og forbrugerne<3 See you at the office soon :*

    1. Sjovt, så er din blog, Sandra, faktisk en af dem jeg efterhånden er stoppet med at læse, fordi jeg overhovedet ikke synes du lever op til kravene, eller skaber en gennemsigtighed omkring hvad du får betalt/sponsoreret/gave etc.
      Jeg kan slet ikke gennemskue, hvilke rejser, produkter, rejser, links etc. som du henviser til som du selv har betalt for, fået i gave, får penge for at skrive om, er affiliatlinks eller er en såkaldt “pressetur” (igen, kald det nu bare hvad det er – en reklame..).

      Så igen – mere gennemsigtighed, ja tak!!! 🙂

    2. Det står jer vel fuldstændig frit for (også) at skrive i indlægget om det er en gave, aftale I får betaling for, selverhvervet produkt, what ever og at det ikke “kun” er reklame? I kan da bare være foregangsmænd i gennemsigtigheden, hvis I mener at have opfundet den dybe tallerken.

  13. Jeg kan sagtens se din pointe med den manglende gennemsigtighed, hvis alle indlæg bliver markeret med annonce/reklame i toppen, Kunne man ikke i selvsamme sætning du skriver om varen/produktet i brødteksten lave en (reklame) efter sætningen, så man som læser ved at det netop er dér, reklamen er? På den måde kunne man måske tænke sig til at vipperne eller støvlerne er en gammel gave, der ikke bliver omtalt, men det eksempelvis er håndcremen der er reklamen i fokus.

  14. Jeg synes reglerne som de vistnok er lige nu er ret fine, men jeg synes ar nogle Bloggere er for dårlige til at følge dem. Her hentyder jeg ikke til dig og dem hvor jeg er i tvivl for tit stopper jeg simpelthen med at følge.
    Jeg kan godt nøjes med det er direkte betalte indlæg og ting hvor der er indgået en specifik aftale om x omtale på Bloggen som bliver markeret. Men resten foretrækker jeg faktisk udelukkende bliber nævn i selve teksten. Hvis produktet omtales på i teksten synes jeg der bør fremgå at en blogger ikke har betalt for det (Udover skat) – også de næste gange det nævnes. Det andet bliver sgu mudret – jeg er i forvejen forvirret på nogle blogs.

    men det største problem er efter min mening stadig ikke hvordan de nuværende regler er, men at de ikke overholdes alle steder .

  15. Så 90 % af dine indlæg er reklame og sponsorerede?? Der mistede du lige en læser! Tankevækkende…

    1. Nej, selvfølgelig er de ikke det! Men hvis jeg fx skulle markere alle indlæg, hvor der indgår ting (også bare på billeder) som jeg har modtaget i gave, så ville det være stort set alle mine indlæg, da jeg ofte går i tøj, med smykker eller sminke, som jeg har modtaget i gaver 🙂

    2. Nej, det er jo præcis det de ikke er. Men hvis Cana skriver et blog indlæg UDEN reklame, men med et billede af sig selv med lash extentions, som hun allerede har bloggen om, vil hun med de nye regler skulle markere indlægget som reklame alligevel, da hun jo stadig har vipperne son var en gave. Dermed bliver næsten alle indlæg lige pludselig til reklame uden egentlig at være det.

  16. Det undrer mig at det er nok at markere med “annonce” uden at skrive hvad det er en annonce for. Så kan læseren sidde og spekulere over hvad der er op og ned.
    Hvis jeg læser et indlæg om en skovtur hvor bloggeren har en gratis ring på, kan jeg jo ikke gætte om det er ringen, vipperne, håret, tøjet o.s.v. der er betalt. Så hvis reglerne skal strammes for at sikre læserne ikke vildledes, så burde reklamens afsender også præciseres.

  17. Hej Cana.

    Hvilke opstramninger henviser du til? For den senest vejledning forbrugerombudsmanden har udsendt, er omhandlende det fælles nordiske standpunkt. Så jeg er rigtig nysgerrig efter, hvilke opstramninger, jeg har misset, som du refererer til?

    Udover det synes jeg faktisk forbrugerombudsmandens retningslinjer er rigtig gennemskuelige, vejledende og gode. Jeg kan godt forstå, at I, bloggerne, opponerer imod, at I “tvinges” til at være 100% ærlige med, hvad I har fået som gave/betalte indlæg mm., da det selvfølgelig rammer jeres fokuspunkt på bloggen – nemlig den nærhed, autentiske og “veninde-følelse” som en blog havde. Faktum er jo bare, at jeres blogs er gået fra denne nærhed, autentiske og “veninde-følelse” til at være et kommercielt-foretagende. Og det er HELT fair, at I gerne vil have betaling for denne tid I bruger på jeres blogs, for I hævder jo selv, at det er et fuldtidsarbejde. Men så må I også rette ind i køen. Selvom I synes det er uretfærdigt, at magasiner, moderedaktører eller sportstjerner ikke skal rende rundt med et reklameskilt hængende over sig, så er der en klar grund til det, ifølge mig.. Et magasin ved man jo som forbruger primært er en stor reklame – dvs. man er indforstået med, at når man køber et – så bliver man bombarderet med reklamer. Ligesom når man tænder for TV3.
    At en moderedaktør ikke skal have et reklameskilt hængende over hovedet, synes jeg, igen er meget logisk – for hvorhenne reklamerer hun for det?? En moderedaktør har ikke/søger ikke den eksponering som I gør, og derved bliver hun ikke en reklamesølje…

    Selvfølgelig skal du ikke markerer alle indlæg som reklame, hver gang dine øjne er med – nu overfortolker du vist også forbrugerombudsmandens vejledninger 😉 Hver gang et indlæg har dine vipper i fokus, ved omtale eller lignende skal du markerer det som reklame. Eks. hvis du laver et indlæg omkring nogle boller du lige har bagt, og en af billederne viser dit øje tæt på, så skal du da bare skrive under billedet, at dine vipper er sponsoreret. Eller hvis folk spørger ind til dine vipper, så henviser du til de er sponsoreret. Men så længe vipperne ikke spiller en rolle i indlægget, så skal du ikke markerer det som reklame 🙂

    Jeg synes faktisk, at I, bloggenre, generelt gør et kæmpe nummer ud af nogle gode retningslinjer, og det er ærgerligt, for jeg tror det kun kommer til at gå udover jer selv 🙂
    Hvis du er så meget i tvivl omkring retningslinjerne, så vil jeg anbefale dig at tage kontakt til en advokat som kan guide og vejlede djg inde for området. For de har 100% styr på fortolkningen, ordlyden mm., så du slipper for den usikkerhed og overfortolkning, jeg synes du gør.

    1. Kære Maria,
      Du misforstår mig fuldstændigt – heldigvis 🙂
      Jeg synes faktisk at reglerne, som de er nu, er helt fine og jeg synes i øvrigt at jeg er rigtigt god til at følge dem 🙂
      Det jeg henviser til er et nyt lovforslag som fyldte en stor del af sendefladen på P4 i går eftermiddags og det er altså IKKE de nuværende regler jeg klager over, for dem synes jeg sådan set er meget nice – også selvom jeg gerne vil erklære mig uenig med dig i, at de ikke burde gælde alle, for det synes jeg i dén grad de bør!
      God dag,

  18. Mascha begynde for noget tid siden konsekvent at skrive ANNONCE på samtlige indlæg, blot for at være på den sikre side og fordi hun var træt af konstant at få beskyldninger om at der var skjult reklame. Nu ved jeg ikke om hun gør det længere, men på daværende tidspunkt kan jeg huske at det blot gjorde tingene endnu mere ugennemsigtige, for når der bare konsekvens står ANNONCE på alle indlæg, uanset om det er sponsoreret eller ej, så ved du jo som læser aldrig nogensinde hvad der er hovede og hale i det 🙂

  19. Har tænkt helt det samme, om de blogs der allerede bare markere alle indlæg som annonce el. Så bliver jeg forvirret, fordi jeg sidder og “leder efter” reklamen. Det er skørt 🙂