Gratis fragt ved køb over 499 DKK

image

“Det handler om at skabe gennemsigtighed”

Det er skide fint fru forbrugerombudsmand og tilsyneladende ikke-særligt-blogkyndige politikere, som har fremsat lovforslag om, at bloggere skal markere ALT der vises frem på deres blogs, som er modtaget i gave, som reklame.

Kæft, hvor er det dumt mand. I hvert fald i forhold til mig og min blog.

Tanken bag forslaget er selvfølgelig at man vil sikre sig at der ikke foreligger skjult reklame på landet tusindvis af blogs med hundredetusindvis af læsere. Selvfølgelig.

Men det giver simpelthen ikke mening at stramme reglerne på den måde, da gennemsigtigheden for læserne i så fald kun bliver ringere.

Et eksempel: Jeg har fået lavet øjenvippeekstensions uden beregning, som jeg skrev et indlæg om HER, som selvfølgelig er markeret som reklame, fordi det lå implicit i vores aftale. Sidenhen har jeg lagt massevis af billeder af mig selv (og mine vipper, som jo meget belejligt er placeret i mit ansigt, som ganske hyppigt figurerer) på bloggen, ligesom jeg endda også af og til har nævnt hvor glad jeg er for at have fået lavet dem der hvor jeg gør, for sådan har jeg det. Begge dele har jeg gjort, uden at markere det som reklame.

Først og fremmest fordi det ville betyde at alle indlæg hvor der er billeder af mig, skulle markeres som reklame og dernæst fordi jeg fandme vil have lov til at sige og skrive lige præcis hvad der passer mig, uden at det skal markeres som reklame, når nu det er hundrede procent mit eget valg – uden aftale med den jeg reklamerer for – at jeg skriver.

Punktum.

Såfremt lovforslaget bliver vedtaget og alle – eller i hvert fald 90% – af mine indlæg skal markeres som reklame, så bliver det jo først svært for læserne at gennemskue, hvornår jeg rent faktisk har lavet en aftale med en virksomhed om at bruge lidt kræfter på dem her på bloggen, som lige nu er dét der ligger til grund for hvilke indlæg jeg markerer som reklame.

… Og tænk engang, hvis de samme (latterlige) regler skulle gøre sig gældende for magasiner og tv; Så skulle kopper, tøj, skåle, stole, sofaer og hvad har vi ikke alt, i Go’ Morgen DK formentlig påklistres med post-it’s påtrykt REKLAME, ligesom samtlige collager og “inspirationssider” i damebladende skulle det samme.

Det er selvfølgelig nærliggende at vi bloggere, eller i hvert fald jeg, hyppigere skriver om shampoo og cremer, som jeg har fået i gaver, men jeg skriver sgu da ikke om dem, fordi jeg har fået dem i gaver. Det er selvfølgelig fordi jeg kan lide dem og fordi det ville være totalt hul i hovedet at gå i Matas efter nye, selvindkøbte, når jeg nu er i den overdrevne luksussituation at jeg får den slags sendt til hoveddøren. For ja, sådan er det.

Selvfølgelig skal reklame markeres så det er tydeligt for enhver, når der på forhånd er indgået en aftale med en virksomhed om at skrive om et bestemt produkt på en blog, men alt andet kommer altså ikke til at skabe andet end én stor mudderpøl af reklamemarkerede indlæg, hvor læserne hver gang vil skulle gætte sig til på hvilke præmisser indlægget er skrevet og dét er fan’me dumt, synes jeg.

Nårh ja, ellers burde nærværende indlæg i øvrigt også være markeret som reklame, fordi jeg er iført en kjole, som jeg har fået tilsendt og smykker, som jeg har købt i forbindelse med mit seneste (reklame)indlæg. Og øjenvipper, ikke at forglemme. Temmeligt malplaceret måske, men ikke desto mindre end kendsgerning.

Bare så vi har dét helt på det rene.