Hvis ikke hver dag, så i hvert fald hver anden, tikker der mails ind, fra forventningfulde kvinder, som spørger ind til hvordan pokker man starter en blog – og får succes med det?
Succes, forstået på den måde, at man får mange læsere, som i virkeligheden, hvis nogen spørger mig, er et ærgeligt succeskriterie, fordi man kan få så meget andet godt ud af at blogge end “bare” mange læsere. Ikke desto mindre, er det netop dét jeg her vil forsøge at forholde mig til og svare på.
Generelt set, aner jeg det ikke. Og hvis jeg vidste det, skulle jeg være den første til at udgive en tyk, tyk bog om emnet og købe mig en vinterbolig til mig selv og alle dem jeg holder af, i de varmere lande, for sådan en bog ville blive en brandvarm succes. Og én stor løgnefortælling!
Til gengæld ved jeg hvad jeg selv har gjort, siden jeg startede med at blogge og hvad der har været mit allerbedste redskab til at øge mine læsertal.
Da jeg selv startede med at blogge, var det ingenlunde for hverken at få mange læsere eller at komme til at tjene penge på at blogge, som jeg gør nu – og som jeg har skrevet om HER. Jeg startede fordi jeg sad hjemme i min barselssofa og fik længere og længere bryster imens jeg brændte inde med alt muligt, som jeg længtes efter at komme ud med.
Jeg brugte i høj grad bloggen som min daglige refleksionskanal og den hjalp mig til at huske på mig selv, lige dér midt i gylp, bleer og gråmeleret baby/børnehverdag.
Hurtigt kom der dog et par læsere til og jeg oprettede efter en måneds tid min facebook-side. Jeg inviterede alle kvinder på min venneliste til at synes godt om og hurtigt nåede jeg mine første hundrede “likes”. Jeg var SÅ stolt!
Inden jeg begyndte at blogge, har der aldrig, aldrig været mere end et par ganske få, som har læst noget jeg helt egenhændigt har skrevet. Vi snakker stile i gymnasiet og håndskrevne opslag til naboerne i opgangen. Nothing further. Derfor syntes jeg – og synes jeg sådan set stadig – at det er helt vildt at tænke på, at hundrede mennesker læser noget jeg har forfattet. Også selvom jeg i dag oftest har 100 gange flere læsere end dengang. Det gør det selvfølgelig bare endnu mere vildt.
På facebook, oplevede jeg at flere af mine indlæg blev delt enormt meget og de nåede derfor ud til mange flere mennesker end dem der oprindeligt syntes godt om min side – noget der, så vidt jeg ved, kun er tilfældet på facebook, hvor ringe let spreder sig i vandet. Derfor vil jeg til enhver tid anbefale alle, som ønsker flere læsere på deres blogs, at oprette facebooksider til formålet.
Man kan på facebook godt “booste” sine opslag, så de bliver set af flere. Det koster spidsen af en jetjager og der er selvfølgelig ingen garantier for at man rammer plet.
Generelt er de sociale medier som skræddersyet til at promovere sig selv; hvadenten det er éns børn, éns musselmalede royal copenhagen eller éns blog. Alle sociale kanaler tæller og derfra handler det i virkeligheden formentlig mest om, at være så heldig at ramme ind i noget, som andre kan forholde sig- og relatere til og som de samtidig synes er sjovt/spændende/lærerigt/eller-på-anden-måde-underholdende at læse.
Der findes ingen standardmetode for hvordan man bedst gør, fordi alle blogs er forskellige og personlige og de er derfor lige så unikke som dig og mig. Derfor kan jeg kun opfordre alle som har lyst til at blogge, at gøre det og lade blogprocessen i sig selv drive værket; så skal læserne nok komme efterhånden.