Gratis fragt ved køb over 499 DKK

En guide til Amsterdam, som er perfekt til et par dages besøg i den hyggelige, romantiske og helt vildt sjove by.

Guide til Amsterdam

Allerførst må jeg bare lige slå fast, at Amsterdam er en fuldkommen fantastisk by. Altså, hvis man er i stand til at se ud over det faktum, at der altså lugter temmeligt meget af joint på mange gader og stræder, that is 😉

På mange måder minder Amsterdam ret meget om København. Der er smalle gader og stræder, gamle og skæve huse, der ikke er mere end 4-5 etager høje og selvfølgelig de mange kanaler som unægteligt gør byen så hyggelig, som jeg aldrig før har set magen. De mange kanaler gør, at byen, selv på en gråvejrsdag virker lys og indbydende og man føler sig ikke “overrumplet” af høje bygninger (som jeg ellers godt kan have tendens til hvis jeg går meget rundt i meget store byer), når man slentrer – eller cykler – rundt i byen. Der er med andre ord virkelig hyggeligt og rart at være.

[Se lige det røde hus i midten af billedet – det er muligvis det smalleste etagehus jeg nogensinde har set!]

HER SKAL MAN BO

Vi boede på Hotel Kimpton De Witt, som ligger indenfor alle kanalerne, ret tæt på Hovedbanegården. Det var vigtigt for os, at bo helt i centrum, så vi let kunne komme rundt og det viste sig, at være en rigtigt god beslutning. Mest af alt, fordi hotellet var ét af sejeste hoteller jeg nogensinde har besøgt. Uanset hvor man kiggede hen, var der kræset for detaljerne og med masser af loungemøbler og små hyggelige hjørner, som flittigt blev brugt af stedets gæster, var der simpelthen så god stemning. Til at løfte stemningen lidt ekstra er der fri vin i en time hver eftermiddag, en lille gratis slikbuffet, the og kaffe hele dagen igennem og en enkelt cocktail i hotellets bar på husets regning. Vi prøvede aldrig barens cocktails, men eftermiddagsvinen var et kæmpe hit og hvis det havde været bare en lille my varmere da vi var der, ville jeg have elsket at sidde med et glas kølig hvidvin i hotellets grønne oase af en gårdhave og nyde livet lækkert og langsomt.

Værelset var som dét skulle være, sengen var god og badeværelset var simpelthen så pænt, at det halve havde gjort mit lille bloggerhjerte lykkeligt i sig selv.

Egentlig havde vi planlagt at låne nogle af hotellets cykler, men fordi vi blev ramt af regnvejr dén dag det skulle have været, droppede vi idéen og snuppede i stedet et par paraplyer på vej ud til fods. Men altså – det er sgu da ret sejt at bo på et hotel, hvor man lige kan få et par cykler med i huslejen, ik’? Det var et giga-sejt hotel, hvis I spørger mig!

I kan se meget mere om hotellet og booke det hvis I har lyst HER (reklamelink).

HER SKAL MAN SPISE

Der er simpelthen så mange spisesteder i Amsterdam, men hvis jeg sådan helt overordnet skal komme med en fællesnævner for dem – eller i hvert fald for de steder jeg har besøgt – så er det, at det er vanvittigt smukke. Det fleste steder ligner én stor instagramkulisse og jeg elsker det!

Vi spiste rigtigt fint én aften, hvor vi tog på michelinrestauranten “Rijks“. Det var en rigtigt god madoplevelse, men en anden gang ville jeg nok bruge pengene lidt anderledes, da det altså også var tilsvarende dyrt og egentlig ikke så hyggeligt, fordi det er en kæmpestor restaurant. Til gengæld ligger restauranten i virkeligt smukke omgivelser, så om ikke andet, er området bestemt et besøg værd.

Når vi snakker om mad i Amsterdam, kommer vi næsten ikke udenom Foodhallen, som ligger i det vestlige centrum. Det er et stort madmarked, lidt ala det vi engang kendte som Papirøen i København, eller som Street Food i enten Esbjerg eller Aarhus. Derudover er der også en hal med nogle små specialbutikker, som gør det lidt ekstra hyggeligt, synes jeg. Der er mad for enhver smag og det er et oplagt sted at spise frokost, hvis man alligevel er i området.

Overalt hvor man kommer, er der pandekagebutikker og vi var hjemmefra også blevet anbefalet at tage på en helt særligt god pandekage-café, men jeg skal altså være ærlig at sige, at det var en stor skuffelse. Jeg synes pandekagerne var kedelige og tilbehøret var ikke stor bedre, så det eneste gode jeg har at sige om dét sted (som jeg vil lade stå uhørt hen hvad hedder) er, at der var vildt pænt.

Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige at jeg til enhver tid anbefale jer at droppe pandekagerne til fordel for de originale hollandske vafler! Stroop-vafler hedder de på lidt-mere-hollandsk og så vidt jeg kunne forstå på dem jeg spurgte dernede, så er Original Stroopwaffles altså the place to go. Det ligger i det kæmpestore Albert Cuyp Market og jeg har desværre ikke prøvet dem selv, da de havde lukket da vi var der. Men det er altså et absolut must-try for mig næste gang jeg kommer på de kanter.

Hvis I er til franske caféer med store velourbetrukne møbler, virkeligt gode croissanter og de smukkeste toiletfaciliteter længe set, så skal I uden tvivl tage ind forbi Le Coeur Bistrotheque, som ligger lige i begyndelsen af området “De 9 Gader”. Jeg har ikke spist andet end den virkeligt gode croissant (og en macaron, som jeg dog ikke kan anbefale) derinde, men efter alt at dømme, så er de altså også gode til varm mad, så jeg tænker, at det kunne være et oplagt sted at spise frokost.

Et sted jeg desværre ikke har besøgt, men som siden vores besøg i Amsterdam er kommet på min to-see liste er restauranten Jansz, som ligger ret tæt på Le Coeur. Nærmest alt interiør er lyserødt og det er altså ene og alene derfor jeg tænker at det er et besøg værd, ha ha! Lad mig endelig vide hvordan der er, hvis nogen af jer har været der 🙂

Til sidst på spiselisten må jeg fremhæve vores absolut bedste spiseoplevelse i Amsterdam. Den fik vi på den asiatiske restaurant “Happyhappyjoyjoy“. Vi kom ret sultne derind og vi fik derfor måske lidt vel rigeligt bestilt 8-10 retter (til at dele) og manner, hvor var det godt. Hver eneste ret var fuldkommen gennemført og vi endte med nærmest at trille derfra. Der skal jeg uden tvivl hen igen!

DET SKAL MAN OPLEVE

Når vi nu alligevel lige har snakket om De 9 Gader, som ligger mellem de 3 hovedkanaler Keizersgracht, Herengracht og Prinsengracht, så må jeg altså bare lige fremhæve det område lidt ekstra. Der er så hyggeligt! Der ligger enkelte internationale designbutikker, men primært er butikkerne der små lokale shops, som man kan bruge timevis på at dykke ned i. Til at slentre rundt, kan jeg desuden anbefale at man tager en to-go kaffe fra Polaberry, som ligger lige ved Prinsengracht. Det er muligvis den mest instavenlige kaffebiks jeg nogensinde har set og da jeg kommenterede det overfor ekspedienten, ved at spørge om jeg måtte tage et billede af væggen bag hende, forklarede hun at det netop var deres intention: at få kunderne til at tage billeder til instagram. Af samme årsag havde de også lavet en lyserød væg beklædt med blomster (!). Gakket, men fint!

I et helt andet område af byen, i Museumskvarteret lige ved det store (og meget smukke) Rijks-museum, ligger der Skøjtebane, som ser mega hyggelig ud og hvis den havde været åben da vi var der, er der ingen tvivl om, at jeg havde lokket Simon med ud på isen. Det er – synes jeg – én af de mest romantiske aktiviteter man kan lave sammen. Så kan man meget passende gå ind på ét af de mange museer – Rijks, Van Gogh eller Diamantmuseet, for eksempel – når tæerne bliver for kolde af at skøjte.

For at det hele ikke bare skulle gå op i byvandring og caféer, tog vi en formiddag i wellness/spa’ens tegn – og suk, hvor var det lækkert! Vi tog lidt sydpå, ud til Hotel Zuiver, som har en kæmpestor wellness-afdeling med mange forskellige pools, bade og saunaer, både ude og inde. Det var en virkeligt god oplevelse – omend jeg liiiige skulle bruge et par minutter på at vænne mig til at man i Holland altså går i spa uden tøj på. Alle steder. Det var lidt grænseoverskridende at komme ind og skulle tage brusebad sammen med mennesker af begge køn, men fordi det virkede totalt naturligt for alle andre, smittede det også ret hurtigt af på mig og jeg syntes faktisk at det var enormt befriende at slippe for bikinien.

Vi kommer ikke udenom det: Red Light District i Amsterdam er sagnsomspundet og verdenskendt for de røde vinduer og letpåklædte piger, som jeg altså nu har set med egne øjne. Det er virkelig et vildt sted! For at få en god oplevelse der, tror jeg at man skal forsøge at frigøre sig fra sine fordomme og bare suge indtrykkene til sig. (Og hvis man ikke kan dét, ja, så skal man nok bare holde sig væk). Vi bevægede os ind ad nogle af de små gader og jeg skal ærligt indrømme at det var liiiidt overvældende at gå forbi de store vinduer hvor pigerne stod og gjorde sig mere eller mindre til. Tænk, at have dét som sin levevej… Men altså, pigerne så både sunde og fornuftige ud, så jeg skal ingenlunde gøre mig til dommer over deres liv. Vi gik ned til kanalen i centrum af distriktet, hvor alle de mange sex-shows ligger side om side og når vi nu var på de kanter, var vi selvfølgelig “nødt til” at prøve det af. Vi gik således ind i dét, der virkede som det største sted, Casa Rosso, hvor der simpelthen var et live sex-show! Ha ha, det var sådan en syret oplevelse at sidde der i en fyldt teatersal, hvor det ene par efter det andet gik til den på scenen. Med dét sagt, så ville jeg nok ikke tage derind igen, for jeg synes altså ikke at koreograferet sex (som det med al tydelighed var) er særligt frækt. I samme boldgade prøvede vi også et Peep Show og dét var eddermamer sjovt! Det er ligesom en lillebitte scene, der er omkranset af små båse, hvor man så låser sig ind og får adgang til at kigge i to minutter for to euro. Lige da vi gik ind fik jeg sådan et chok, at jeg nærmest skreg over at se den ellers nydelige kvinde der lå og snoede sig rundt derinde, lige bag vinduet. Jeg ved ikke hvad jeg havde regnet med, men i hvert fald ikke dét! Det var vildt sjovt og jeg kan ret godt lide dén præmis det lod til at have, at hende/ham/dem der lavede “show” var afskærmet fra publikum og sådan set kunne gøre hvad hun/han/de ville. Bevares, jeg ved godt at der nok står en chef et sted med nogle forventninger, men for mig at se, kunne damen vi så sagtens have ligget og rulle rundt i timevis med sin g-streng på, hvis hun “ikke ville gøre mere end det” – vi ville aldrig opleve det, fordi man kun er der i få minutter ad gangen.

Guide til Amsterdam

Og som en sidste lille ting: hvis I gerne vil have en lille skid på af dén slags der er forbudte i Danmark, men tilladte i Holland: Drop de der færdigtproducerede kager fra de der nasty gadgetbutikker der ligger overalt og tag i stedet på én af de “rigtige” caféer. Café Paradox, for eksempel. Her er kagerne så vidt jeg ved hjemmebagt – og ganske effektive, således at en enkelt bid er nok. Husk dog, hvis I vil prøve det, at effekten først indtræffer efter cirka 2 timer og at den derefter varer mindst i 4 timer, så sæt tid af! Har jeg hørt 😉

Rigtigt god fornøjelse – med det hele!