mo

Husk at du får fri fragt på alle ordrer over 499.-

Annonce

Kosttilskud til dig der er gravid

kosttilskud gravid

Det kan være lidt af en jungle at hitte ud af hvilke kosttilskud man bør tage – og hvornår! – når man er gravid. Selvom Sundhedsstyrelsen egentlig har lavet en helt udmærket vejledning til gravide, så findes der jo simpelthen så meget på markedet, at det kan være til at blive helt rundtosset af.

Derfor vil jeg med dette indlæg gerne hjælpe dig, der er gravid – eller håber på at blive det – lidt på vej.

Der er nemlig både nogle smutveje og nogle råd, som jeg tænker at det kan være usædvanligt smart at få med på vejen, for at gøre det lidt lettere med de der kosttilskud imens du er gravid.


Sundhedsstyrelsens anbefalinger for kosttilskud til gravide:

Tag tilskud af 400 mikrogram folsyre dagligt, fra du planlægger at blive gravid og indtil du er 12 uger henne

Tag tilskud af 10 mikrogram D-vitamin dagligt igennem hele graviditeten

Tag tilskud af 40-50 mg jern fra uge 10

Drik 1/2 liter mælk dagligt, eller tag tilskud af kalk (500 mg dagligt)

Sundhedsstyrelsen anbefaler gravide at tage en multivitamin-mineral pille tilpasset gravide og dertil supplere op med jern og eventuelt kalk.


Det er vigtigt for mig lige at pointere, at kosttilskud altid er at se som et supplement til en i forvejen sund og varieret kost, og jeg vil derfor opfordre alle gravide til også at følge sundhedsstyrelsens generelle kostråd. Dermed naturligvis ikke sagt at alt er galt, hvis du i en periode af graviditeten ikke er i stand til at spise andet end hvidt brød og pasta med smør, fordi du er så forkvalmet, slet ikke. I en sådan periode skal du spise hvad du kan og gøre dit bedste for at holde hovedet ude af kummen og vide, at dit indtag af gode kosttilskud naturligvis er et udmærket plaster på såret for din hårdt udfordrede krop. Det hele skal nok blive bedre – og når kvalmen letter, må du forsøge at rette op på kosten efter bedste evne igen.

kosttilskud gravid kosttilskud gravid

Et godt sted at starte, hvis du er i tvivl om noget når det kommer til kosttilskud, er selvfølgelig på apoteket. Medarbejderne derinde er uddannede farmaceuter og farmakonomer, og de vil altid kunne vejlede dig i den rigtige retning.

Som noget nyt har Apotekernes Amba faktisk også netop relanceret en del af deres serie af kosttilskud – herunder altså kosttilskuddet som er særligt tilpasset gravide.

Foruden naturligvis at indeholde de anbefalede doser af folsyre og d-vitamin, så er der også nogle andre vitaminer i den, som jeg gerne vil fremhæve lidt ekstra.

Blandt andet indeholder apotekets kosttilskud “gravid” en ret høj dosis vitamin C og vitamin B6, som begge bidrager til at mindske træthed og udmattelse, hvilket selvsagt kan være en kæmpe fordel når man er gravid, og trætheden for alvor er til at mærke. Særligt i første trimester.

Læs også: 1.trimester

Faktisk siges det også at særligt B6 kan bidrage til at mindske kvalme, hvilket formentlig skyldes at det – videnskabeligt bevist – både bidrager til at mindske træthed og til normal hormonbalance. Og med tanke på at op mod 90% af alle gravide oplever at have kvalme i én eller anden udstrækning i løbet af graviditeten, ja, så synes jeg da bestemt at det er værd at tage med i overvejelserne, når man skal købe sine kosttilskud under graviditeten.

Vitamin C og vitamin B6 bidrager til at mindske træthed og udmattelse

Til gengæld så vil man ved et hurtigt kig på ingredienslisten kunne se, at indholdet af jern er væsentligt lavere end det anbefalede fra Sundhedsstyrelsen, med “bare” 18 mg per dosis. Men det ser jeg faktisk kun som en fordel! Det er nemlig sådan, at lige akkurat jern er sådan et drilsk mineral, som har det med at give nogle temmeligt irriterende bivirkninger – særligt når man er gravid. Mange der tager tilskud af jern vil opleve at få træg mave, eller i nogle tilfælde endda direkte forstoppelse. Dette kan selvsagt være ganske ubehageligt når man er gravid, hvor maven ofte i forvejen er lidt ekstra udsat, fordi tarmperistaltikken arbejder en smule langsommere end normalt, på grund af hormonforandringerne.

… Derfor er det super-vigtigt at man – særligt som gravid – tager sit tilskud af jern med omhu. Det er nemlig sådan at jern har nogle “fjender” som gør, at det kun optages i ringe grad, således man kun får “glæde” af alle bivirkningerne uden at opleve den positive effekt fra jern. Èn af dem, er kalk. Jern skal helst tages væk fra kalk – og i virkeligheden også gerne væk fra måltider i det hele taget, hvilket for de flestes vedkommende betyder, at det faktisk ikke er så smart at tage om morgenen, hvor mange ellers har for vane at tage dagens kosttilskud, sammen med havregrynene, eller hvad man nu engang ynder at spise.

Jern skal helst tages imellem måltider, og meget gerne sammen med c-vitamin, enten i form af et tilskud, eller fx ved at drikke et glas appelsinjuice, som også indeholder nogen c-vitamin.

For apotekets kosttilskud “gravid” betyder det altså, at man får alle de gode vitaminer og mineraler, som passer godt sammen, samtidig med at man slipper for alle bivirkningerne fra jern, fordi mængden simpelthen er så lav. I tillæg vil jeg således anbefale at man tager et ekstra tilskud af jern (fra graviditetsuge 10), som altså gerne tages sammen med c-vitamin; helst om aftenen eller i hvert fald imellem måltider. Det er det allermest skånsomme for maven, samtidig med at du får bedst mulig virkning fra dine kosttilskud.

kosttilskud gravid

Hvis ikke du drikker omtrent 1/2 liter mælk – eller tilsvarende i andre mejeriprodukter – anbefaler sundhedsstyrelsen som nævnt ovenfor, at du tager et tilskud af kalk. Dette kan du med fordel tage om morgenen, sammen med apotekets “gravid”.


Mine jordemoderfaglige (og personlige) anbefalinger for kost(tilskud) til gravide:

Spis så varieret og sundt som din graviditet tillader dig det. 

Undgå alkohol og rygning. 

Tag en multi-vitaminpille, fx apotekets “gravid”, om morgenen sammen med din morgenmad.

Tag evt tilskud af kalk sammen med din multi-vitaminpille. 

Hvis ikke du spiser kød, sørg da for også at tage tilskud af vitamin B12 (dette gælder også når du ikke er gravid). Tages gerne om morgenen sammen med øvrige vitaminer. 

Tag tilskud af jern om aftenen inden du går i seng, gerne sammen med c-vitaminholdige drikke. Undgå altid kalk sammen med jern. 


Du kan selvfølgelig sagtens begynde at tage apotekets “gravid” allerede når du planlægger eller forsøger på at blive gravid, men faktisk har dét kosttilskud også en lillesøster/lillebror, “fertilitet” som foruden den anbefalede mængde folsyre også indeholder en lang række andre vitaminer og mineraler, som har til fordel at støtte både kvindens og mandens krop til normal hormonbalance, frugtbarhed og reproduktion (ja, og faktisk også normal dannelse af sædceller for mandens vedkommende), som jeg kan anbefale til dig/jer, der endnu er i “øve-eller-overvejelses-fasen”.

I samme boldgade, så gælder det samme naturligvis også for tiden efter fødslen, hvor man fint kan fortsætte med at tage samme kosttilskud som under graviditeten. Men når pakken slipper op, så har apoteket naturligvis også et kosttilskud, “amning”, som er særligt tilpasset til ammende kvinder. Foruden en masse gode vitaminer og mineraler, så indeholder det også nogle forskellige urter, som har til formål at støtte dannelsen af modermælk. Ski’e smart, hvis du spørger mig.


Læs mere om de tre kosttilskud HER


Nuvel, tilbage hvor det hele kom fra. Kosttilskud kan i sandhed være en jungle at finde rundt i, men jeg håber at du med mit indlæg her, føler dig lidt bedre klædt på – og ellers vil jeg altså til enhver tid anbefale dig, at stikke ned på dit lokale apotek og rådføre dig hos én af de mange, dygtige farmaceuter eller farmakonomer. Det er, som de selv siger, viden til forskel.

Kosttilskud gravid

Skriv din kommentar

Kommentarer (7)

  1. Hej Cana
    Rigtig fin beskrivelse af produkterne. Jeg må dog komme med en lille rettelse. På apotekerne er der både farmakonom er og farmaceuter. Og størstedelen af de ansatte er farmakonomer, så det skærer bare lidt i mit hjerte at du skriver farmaceuter. (Ved jo godt at det er ligemeget, men vi bliver ofte glemt)
    🙂
    Vh, en dog nu offentlig ansat farmakonom, som tidligere har elsket at rådgive nyligt gravide på apotek

  2. Hej Cana, dejlig forståligt læsning.
    Spørgsmål: hvis nu man er lige ved at løbe tør for “gravid” pillen og har 4 uger til termin. Skal man så købe nye “gravid” piller? eller kan man bare starte på “amnings” pillen?
    God barsel til dig også.
    Vh Nanna

    1. Hej Nanna,
      Du kan sådan set gøre begge dele. Der er til 30 dage i en pakke, så personligt ville jeg nok gå med en pakke gravid – og så amning efterfølgende, hvis du skulle gå over tid, men du kan også sagtens starte op på amning nu – det er der intet forgjort ved 🙂
      Pøj pøj!

  3. Tillykke igen med det 3. barn.hun er sød og smuk. Blev du træt af mig på Instagram?

  4. Måtte smugkigge på Insta (som jeg ikke har), for den baby måtte da snart komme! Og det var den og jeg tænkte, om corona krævede hatte, da det gik op for mig… Øv, øv og øv. Det er fandme sådan en røvtur at blive kejsersnittet med 2 vf tidligere. Men glad for at i har det godt – og det er en uvurderlig erfaring som jm, når nu man skal finde noget positivt ved dét.
    Tillykke med den lille! ❤️ Jeg undrede mig over i ikke kendte kønnet, hun må hele tiden have været en pige i mine tanker, hehe. 😉

  5. Hej Cana. Man skal stoppe med at tage folsyre efter 12 uge, men der er folsyre i min gravid multivitamintablet (gravitamin). Skal jeg så stoppe med den – eller skifte den ud, nu hvor 1. tri er overstået? Vh Stine.

Kurv Luk
Updating…
Ingen produkter i kurven