mo

Besøg min nye webshop. Altid fri fragt ved køb over 499.-

Guide til Berlin – mad, seværdigheder og hoteller

Mangler verden virkelig endnu en guide til Berlin, kunne man måske med rette spørge sig selv? Well, jeg ville i alle tilfælde gerne selv have kendt et par af de følgende anbefalinger inden jeg tog afsted, så derfor tænker jeg JA!

guide til berlin
Guide til Berlin

Der kunne måske sidde et par stykker derude på det store internet, som overvejer at tage på en (mini)ferie i Berlin og til dét, tænker jeg altså at min lille guide til Berlin kan være ret fin at have med i jakkelommen.

Noget af dét jeg selv manglede allermest ved de guides jeg fandt (og brugte) var et godt oversigtskort. Derfor har jeg nederst i indlægget her sat et kort ind, hvor alle stederne er tegnet på, således man ret let kan danne sig et overblik over hvad der ligger hvor.

Berlin er jo en temmeligt stor by, med meget at se, opleve og ikke mindst smage, så for nemhedens skyld kan det altså være meget rart at kunne danne sig et nogenlunde overblik. Om ikke andet, så i hver fald fra hotelsengen om morgenen, inden man begiver sig ud på dagens eventyr 🙂

guide til berlin

Fordi vi lige skulle et smut ind forbi min mor og aflevere (og hente) lille Martha, så tog vi bilen til Berlin, men en anden gang så vil jeg helt sikkert tage et kig på muligheden for at tage en flixbus. Det koster nogle dage ikke mere end 208 kroner fra Aarhus og 258 kroner fra København. Så kan man altså tale om at få sig en billig (og vist også helt klima-okay) ferie! (Tjek Flixbusserne ud HER – reklamelink)

Hoteller

Vi boede på tre meget forskellige hoteller i Berlin. To af dem valgte vi fordi de så mega seje ud – og det tredje valgte vi primært på grund af beliggenheden, som var perfekt i forhold til dét sted vi havde booket bord til nytår.

Hotel Provocateur: Vi startede på Provocateur og selvom jeg havde temmeligt høje forventninger hjemmefra, så blev jeg blæst helt bagover af det sted. Det levede hundrede procent op til sit navn, med pomp og pragt, uden at blive vulgært og jeg ville ikke tøve et sekund med at tage derhen igen!

Max Brown Ku’Damm: Et superfint og meget instagramvenligt hotel, hvor værelserne er meget “personligt” indrettede, med små hyggeligt nipsting og fine farver. Jeg synes måske det var en lille smule dyrt i forhold til komforten på hotellet, men det var hyggeligt og så lå det som en bonus sammen med den meget populære morgenmadsrestaurant Benedict, som du kan læse mere om i afsnittet om restauranter og caféer nedenfor.

Hotel Indigo: Her er altså tale om et helt almindeligt hotel. Ikke dårligt, ikke godt, men helt, helt fint. Det ligger lige ved Alexanderplatz og morgenmadsbuffeten er upåklagelig.

Turistattraktioner

guide til berlin guide til berlinguide til berlin guide til berlin

Hop-on Hop-off: Vi tog en dag på en hop-on-hop-off bus og altså, det var en lidt blandet oplevelse, synes jeg. I udgangspunktet synes jeg det er en både fin og nem måde at “få set” byen på, men på den anden side, så synes jeg altså også at det er temmeligt dyrt i forhold til hvad man får for pengene. En anden gang vil jeg nok hellere bare købe et dagskort til u-bahn og så tage ruten lidt på gefühl.

Berlin Story Bunker: Sjældent har jeg oplevet en udstilling så fantastisk som dén vi oplevede i Berlin Story Bunker og jeg vil næsten gå så vidt som til at sige, at du skal se den, hvis du har mere end et par dage i Berlin. Det er udstillingen “Hitler – how could it happen” jeg taler om, og som navnet indikerer, så giver dan altså et usædvanligt godt indblik i hvad pokker der egentlig skete dengang. Det tager et par timer at komme igennem hele udstillingen, men jeg lover at det er tiden værd. Det er barskt, sørgeligt, lærerigt og virkelig, virkelig spændende.

Julemarkeder: Det er selvklart kun i december det er aktuelt med julemarkeder i Berlin, men hvis du skal dertil omkring jul, så snyd ikke dig selv for den oplevelse også. Jeg var særligt begejstret for julemarkedet ved Alexanderplatz. Der er rigtigt mange forskellige boder, adskillige karruseller, en lille skøjtebane, masser af madboder, glühwein (mit schuss) i stride strømme – og så er det gratis at komme ind.

Mangler du også en guide til Amsterdam, så klik her

Vabali Spa: Faktisk kom vi aldrig i Vabali Spa, selvom vi havde planlagt det hjemmefra. Der stod simpelthen en kødrand af mennesker i kø for at komme ind, da vi kom derhen, så vi droppede det. Men jeg har hørt at det skulle være super godt, så hvis vi kommer retur til Berlin engang hvor det ikke lige er superhøjsæson, så står den øverst på listen over ting vi skal. Vær dog obs på at det ikke er tilladt at bære badetøj, hvis du planlægger at tage derhen. Det er trods alt meget rart lige at være forberedt på, tænker jeg 😉

Gode restauranter og caféer i Berlin

guide til berlin guide til berlin guide til berlin guide til berlin guide til berlin guide til berlin guide til berlin guide til berlin guide til berlin guide til berlin

Provocateur: Udover at Provocateur er et usædvanligt dejligt hotel, så har de også en restaurant, som bliver forvandlet til bar/disko ud på de sene aften- og nattetimer i weekenderne. Vi fik et par cocktails om aftenen, hvor bartenderne hverken var bleget for en god røverhistorie eller for at lave et lille show, hver gang de shakede cocktails. Derudover spiste vi en dejlig – men lidt smådyr – morgenmad i restauranten. Bonusinfo: Til at matche stedets navn, kan man til morgenmad købe en “hangover” som så vidt jeg husker består af kaffe, et skud vodka og en cigaret. Ha ha, jeg elsker at det er totalt Mad Men og så upolitisk korrekt som noget kan være! (Vi nøjedes dog med noget æg og avocado).

Benedict Breakfast: Apropos æg, så kommer vi ikke udenom Benedict, som er en døgnåben morgenmadsrestaurant. Ja, døgnåben. Hver dag. Året rundt, pånær juleaften. Deres specialitet er selvfølgelig Eggs Benedict (som er såååå lækkert!) i forskellige afskygninger, som de altid serverer med en kaffe eller en mimosa på siden. Halli-hallo! Stedet er meget populært og det er ikke muligt at booke bord, så medmindre du gider at stå i kø i timevis, så kan jeg anbefale enten at komme før kl 9.00 om morgenen og ellers fra om eftermiddagen, hvor vi også havde held med at få bord rimeligt hurtigt.

Monsieur Vuong: Hvis du er til lækker og veltilberedt thai-mad, så skal du ikke snyde dig selv for et besøg hos Monsieur Vuong. Der kan være temmeligt fyldt inde i restauranten, men flowet er ret godt, så det er min fornemmelse at man behøver at stå i kø særligt længe, førend man får et bord. And it’s worth the wait!

Cookies & CreamVi havde besluttet at tillade os selv én michelinoplevelse imend vi var i Berlin og her faldt valget altså på den vegetariske restaurant Cookies & Cream, som ligger helt hemmeligt gemt i baggården bag The Westin Grand. På deres hjemmeside står rutevejledningen som “when you thing you’re lost, you’re right” og det angiver meget godt hvordan vi havde det, da vi skulle finde stedet, ha ha! Vi listede helt røveragtigt ind i den nøgne baggård og troede absolut vi var gået forkert, indtil vi fik øje på en dør ovre i et hjørne. Her ringede vi på og blev lukket ind i restauranten, hvor vi fik turens absolut bedste og mest mindeværdige spiseoplevelse. Det var fantastisk – og ikke særligt dyrt i forhold til at stedet altså har en michelinstjerne. Tjek det ud!

Da GiorgioDet ligner mest sådan et af de der natåbne pizzarier der ligger op langs diskogaderne i de fleste større provinsbyer. Lidt brunt, lidt småt og en lille smule snusket. Men lad jer ikke snyde, for de laver nogle fuldkommen vanvittige pizzaer! Til nærmest ingen penge. Mummelum, altså, hvor var det godt! Vi spiste i restauranten (der er fire borde, så det kan man sagtens), men hvis det nu havde været sommer, så ville jeg nok foretrække at tage pizzaerne med ud i det fri 🙂

The GrandDet er et ret stort sted, med flere afdelinger, diskoteker, barer og så vidt jeg kan forstå også forskellige events – store såvel som små. Vi holdt nytår derinde, til sådan et særligt nytårsarrangement. Det var super sejt, folk var smaddersøde, deres bartendere var dygtige og alt spillede ret lækkert, så hvis du er i Berlin og du opdager et arrangement du gerne vil til på The Grand, så kan jeg klart anbefale stedet – sådan helt overordnet.

Mustafas Gemüse KebapDen sagnsomspundne kebabvogn er altså god for sit rygte! De laver de vildeste pitabrød med kebab jeg nogensinde har smagt. (Til 4-5 euro!). Vi kom omkring kl 12.30 en hverdag og stod i kø i cirka en halv time, for at komme til fadet, men det var al ventetiden værd! Prøv det endelig.

Bierei (nummer 6): Det er egentlig hverken en restaurant eller en café det her, men jeg syntes alligevel at det fortjente plads på listen. Det er en lille, hyggelig øl-bar med super god betjening og et overvældende udvalg af øl. Jeg smagte et par stykker derinde og var særligt vild med nummer seks, som mest af alt smagte af sommer.

Santa Maria: Det her sted fortjener – som så meget andet – også en kæmpe anbefaling! Jeg fandt det faktisk i en anden guide til Berlin, men derfor fortjener det alligevel plads her hos mig også. Det er en lille, mexicansk restaurant, som serverer fantastisk mad og virkeligt gode margaritas. Særligt deres fish-taco var for vild! De har ovenikøbet et taco-tirsdags-koncept, hvor man hver tirsdag kan få tacos til 1,50 euro, så hvis du kommer der på en tirsdag, så lov mig at slå ind forbi. Det er ikke muligt at booke bord og stedet er temmeligt populært, men de er til gengæld gode til at angive nogenlunde tid på deres venteliste, så man kan godt skrive sig på listen, smutte ud og få en kaffe eller en drink og så komme tilbage 🙂

Commonground: En yderst populær – og meget, meget sej café om dagen, som fovandler sig til bar om aftenen. Jeg har kun prøvet deres morgenmad, som var helt eminent! Der er super god stemning og man kan i hverdagene sagtens få lov til at sidde med sin computer i skødet, hvis man har lyst til det. I weekenderne er der laptop-fri, fordi de har temmeligt travlt, men det bliver maden jo heldigvis ikke værre af.

Hvis du vil se hvilke steder der ligger hvor, så hop direkte ind på kortet, hvor alle steder er tegnet ind lige HER. Inde i kortet kan du også nemt tjekke hvordan du kommer fra det ene til det andet sted, hvadenten du er gående, i bil, med offentlig transport eller med taxa. Smart, ik’? OBS: Hvis ikke kortet virker på mobilen, så prøv på computeren – det burde komme frem med oversigt over alle stederne 🙂

Nuvel, det var altså ordene i min lille guide til Berlin. Jeg håber at I kunne – eller kommer til at kunne – bruge den. Berlin er en dejlig by!