mo

Besøg min nye webshop. Altid fri fragt ved køb over 499.-

Hvor går grænsen?

Det har fyldt en hel del i medierne i den seneste tid, det her med influencermarketing. På den dårlige måde, vel at mærke. Derfor har jeg besluttet mig at skrive et indlæg om det. Et indlæg, som nok desværre vil få nogle bloggere og instagrammere derude til at føle sig trådt over tæerne, men jeg brænder for at få det ud, fordi jeg faktisk synes det er vigtigt og så satser jeg på, at I der læser med, vil forstå min intention, som i virkeligheden bare handler om, at jeg gerne vil passe på jer – og på min branche, som af og til kommer på dybt vand.

Først var der sagen om en instagrammer, som – overfor sin i øvrigt ret unge målgruppe af følgere – reklamerede for de meget omdiskuterede kvik-lån, så var der de fire influencers som blev politianmeldt for manglende markering af deres reklameopslag og senest har Kontant på DR afsløret, hvordan adskillige influencers har været med til at markedsføre nogle produkter, der udover ikke at virke, tilsyneladende også er fulde af lort. (Eller brintoverilte, for at være mere præcis i det ene tilfælde, der omtales i programmet).

Og det gør mig helt ærligt trist til mode. Det er jo for pokker min levevej det handler om. Min levevej, som jeg faktisk gør en dyd ud af at håndtere så ordentligt og professionelt, som jeg overhovedet kan. Jeg gør mig altid umage med at udvælge mine samarbejdspartnere med omhu og med at markere det tydeligt, når jeg laver reklameopslag – fuldkommen ligesom jeg i øvrigt er ganske overbevist om, at majoriteten af mine kollegaer gør det samme.

Vi gør os umage. Jeg gør, i hvert fald.

Udfordringen bliver dog, at vi hver især gør os umage ud fra vores eget moralske kompas og hvor min moral ikke byder mig at reklamere for hverken kviklån, gule fagforeninger eller produkter som jeg aldrig nogensinde ville kaste penge efter, så kan det jo være ganske anderledes for andre. For det er sådan det er med “influencers”. Vi er mennesker, med ligeså forskellige værdisæt som alle andre.

Det er for sin vis noget af dét der netop er så fint ved blogs og instagram, at det er ægte mennesker, med ægte meninger og liv, der er på den anden side af skærmen. Men når det kommer til markedsføring, så bliver det altså også noget af en udfordring, for hvor går grænsen egentlig? Hvilke reklamer er okay og hvilke er ikke?

Jeg har selvfølgelig mine egne personlige grænser for hvad jeg vil (eller ikke vil) reklamere for, men jeg synes faktisk helt ærligt, at den seneste tids skandaler kalder på en lovmæssig indblanden.

Til en begyndelse kunne vi måske skule mod vores naboland, Norge, hvor Annonsørforeningen (Anfo) og Mediebedriftenes Landsforening (MBL) på mandag præsenterer de nye, etiske regler for hvordan influencers må reklamere for visse former for produkter og tjenester. (I kan læse mere om det HER, hvis I har lyst).

Allerede nu har jeg luret mig frem til at hovedprincippet bag retningslinjerne er, at influenter ikke skal have lov til at markedsføre varer og tjenester med budskab, som kan føre til utilfredshed med krop og udseende hos børn og unge voksne.

… OG SIKKE DOG ET VIDUNDERLIGT TILTAG!

I min verden giver det i hvert fald super god mening med nogle etiske retningslinjer der har til formål netop at beskytte særligt de unge forbrugere. Og jeg synes faktisk at det lyder helt, helt, helt fair, hvis man som influent for eksempel ikke uden videre må reklamere med sådan noget som kosmetiske operationer. Ja, eller tandblegning for dén sags skyld.

Hvad den enkelte influent gør – og fortæller om – i “privat” øjemed, skal jeg på ingen måder gøre mig til dommer over, men jeg synes helt ærligt at det må være et minimum af ordentlighed, at betale sine kosmetiske operationer selv og ikke bruge dem til at tjene penge på. Jeg har intet imod hverken fillers, botox, tandblegning eller noget af alt det andet jeg ofte ser i reklamerne på instagram, slet ikke. Men jeg har noget imod det, når influenter reklamerer for det, fordi en reklame jo implicit betyder, at influenten skal/vil opfordre sine følgere til at gøre det samme – eller i det mindste, at influenten – mod betaling – fortæller åbent om hvor godt det har været at ændre på sit udseende. Det er – i min bog i hvert fald -grænsende til det uordentlige og særligt hos dem, som har en lidt yngre målgruppe end jeg selv, ser jeg det faktisk som et ret stort problem.

Det er selvfølgelig helt fint at snakke om og vise resultaterne af det, hvis man ændrer på sit udseende på den ene eller den anden måde, hvis man har lyst til det. Så længe det bare ikke gøres i samarbejde med virksomhederne, der selvfølgelig har kommercielle interesser bag. Dét gad jeg godt, at vi til en begyndelse kunne indføre i Danmark også – og så kunne man jo overveje, om ikke også der skulle lidt yderligere etisk vejledning til, i forhold til at reklamere for andre varer eller tjenester, som kan føre til gældssættelse eller lignende. I hvert fald skulle jeg gerne være den første til at stikke hånden op og melde mig som repræsentant til en arbejdsgruppe, for noget må vi altså få gjort.

Vi bliver nødt til at sørge for, at vi alle sammen bruger den samme sunde fornuft – og fordi vi er så forskellige, så tror jeg altså, at vi gør klogt i at hjælpe den sunde fornuft på vej, med nogle retningslinjer for hvad man (ikke) må reklamere for, som influent.

… Eller hvad?

Skriv din kommentar

Kommentarer (32)

  1. Synes det er et rigtig fint blogindlæg du har skrevet. Jeg følger rigtig mange influentere og jeg må indrømme at det kommer bag på mig at der ind imellem er firmaer der køber sig ind hos såå mange med samme varer… først var set vox til benene hvor stort set alle pludselig reklamerede, derefter kom tandblegningen og kan kun undrer mig over hvad det næste bliver… man kan tage et eksempel som forsidefruer… følger man tre af dem får man de samme reklamer kastet i hovedet flere gange dagligt og gud hvor er det uinteressant.. har man set produktet en gang er det mange gange nok…
    Tilgengæld er der influenter som dig og en række andre som ofte reklamerer for forskellige produkter og det er meget mere interessant, fordi det giver mere mening men det virker også mere reelt og troværdigt når der ikke er 10 kvinder på en dag som reklamerer for det samme

    1. Åh ja, det er altså også irriterende, når de samme produkt er hos mange influenter på én gang – men det er nok svært at lovgive sig ud fra. Og for lige at tage forsidefruerne (og hvem du ellers mener gør det) lidt i forsvar, så tror jeg typisk ikke at de er klar over at de andre også laver de reklamer, de selv gør. Den del ligger 100% hos firmaerne eller bureauerne, som køber opslagene af influenterne 😀

  2. Godt opråb😘
    Og hvor lyder det da som om Norge har fat i noget af det helt rigtige. Fantastisk 👍
    Jeg er ikke så nervøs for mig selv og min generation, men kan se hvor afhænglig min 17 årige datter er for de socialemedier og samtidigt hvor svært rigtig mange af de unge har med at “være i sig selv” -og selvom de er små voksne, mener jeg virkelig vi skal passe på dem mange år endnu. Med alle de indtryk de får, hele døgnet rundt….. så hvis vi kunne få nogle få retningslinjer, ja så tror jeg det kun ville gavne os alle.
    God weekend 🥰

    1. Tak, Laila! Og akkurat – i forhold til vores børn og unge voksne, er det bare så vigtigt at der kommer lidt ensretning i etikken i forhold til hvad og hvordan man må reklamere, når man har en stor følgerskare. Jeg krydser i hvert fald fingre for, at der sidder nogen ved magten og lader sig inspirere.
      God weekend til dig også 😀

  3. Super godt og relevant indlæg 👍. Du har så ret, for I (influenter) har rigtig meget”magt”. Jeg er ved at være træt af de influenter som reklamerer for stort set alt (det er nok ikke helt rigtigt men det kan til tider virke sådan). Din moral og ordentlighed er en af de mange grunde til at en gammel dame som mig (47 år) nyder at følge dig♥️. Tusind tak for dig 💞

  4. Hvor er du god! Jeg har virkelig også haft svært ved alle de influencere der reklamerer for smiledesign.. Det er jo vanvittigt at opfordre til at betale op til 55.000 kr. For at få rettet lidt skæve tænder.

    1. Ha ha, guuud ja, det havde jeg slet ikke tænkt! Det bliver spændende at se om den slags også kommer med ind under skærpelserne i de norske retningslinjer, når de kommer – og om vi skal tage det til os her i Danmark også 🙂

  5. Cana det er så vigtigt det her du skriver. Jeg er splittet da jeg ikke synes at en tandblegning er det samme som BOTOX eller fillers. Men det vigtigste er at vi som influenter forstår vores publikum og deraf ansvaret. Jeg synes at den Norske lovgivning absolut skal hertil også. Absolut. High FIVE for opråb. High FIVE for at være ærlig. Sådan kommer vi længst i min bog:)

    1. Du har fuldstændigt ret, Allan. Der ER langt fra tandblegning til botox – og netop derfor (og fordi vores værdisæt hver især selvfølgelig er forskellige) tror jeg at det er vigtigt med ensretning på, hvad der er okay at reklamere for, og hvad der ikke er, så vi på sigt passer på de mennesker, som læser med og i sidste ende tjener os vores levebrød. 🙂

  6. Så fint indlæg! Er så enig! Synes dog der er langt fra tandblegning til kosmetiske indgreb, men forstår pointen med at det at reklamere for at ændre sit udseende er helt forkert, især over for de unge følgere. Tak for din måde at gøre det på. Jeg synes personlig at bloggere som fx dig (og andre, fx hellosofie og helsemathilde) formår at reklamere troværdigt og tro mod et godt og fornuftigt værdisæt.

  7. Jeg er så enig Cana; vi skal alle arbejde ud fra vores moralske kompas og etiske “mavefornemmelse”, uanset om vi er influencere eller arbejder i andre brancher. Forældre skal også på banen her. De unge skal nemlig også lære at arbejde ud fra deres sunde fornuft. Det er super svært, men ansvaret ligger ikke et sted. I 80’rene husker jeg moralske programværter skælde idolerne ud for at gøre ting i musik videoer, som vi fans ikke var tiltænkte at kunne forstå, var farlige: sex stoffer og sprut 🙂
    Min forældre holdt fast i at det havde de da allerede lært deres børn 😃 altså at vælge rigtigt for os selv. Så vi så alle de “forbudte”musik videoer etc…

    1. Du har fuldkommen ret, Vivian! Selvfølgelig er det ikke et ansvar vi som influenter skal varetage alene, slet ikke, men vi skal denundelyneme leve op til den lillebitte del, der er os givet i kraft af de målgrupper vi har hver især.

  8. Hvor er det et vigtigt og fint indlæg! Og jeg er fuldstændig enig i det du skriver!
    Jeg har tidligere arbejdet mange år i en bank og arbejder nu med mennesker (herunder børn og teenagere) der har det svært med den krop de er i/som de ser ud og har det med sig selv. Så jeg er naturligvis “farvet” af min faglige baggrund. Og sikkert netop derfor gør det så ondt i mig når bloggere kloger sig i økonomi/reklamerer for opsparingsapps og ikke mindst kommer med råd til hvordan man ændrer på sig selv/bør udrense via juicekur/undgår gluten (med mindre de er allergiske selvfølgelig) osv osv. Jeg ser hvilke konsekvenser det kan have for folk der kigger med. Derfor vil jeg rose dig for din tilgang, at du tør råbe op og være ærlig. Tak, du er vigtig <3

  9. Super relevant indlæg!
    Undres også selv over, at der ikke er nogen form for lovgivning eller retningslinier på området. Håber dit initiativ vil føre til en vigtig ændring.

  10. Det er nok helt sundt med lidt retningslinjer 🙂
    Ligesom vi har vejkryds og lysregulering til at styre trafikken, må vi også have andre slags retningslinjer for at styre f.eks. blogs mv.
    Retningsregler er jo ikke skidt, det er da kun godt og så kan der være plads til hver blogger under de regler.
    Endeligt bør læsere også altid lære at tage hele verden med et gran salt, at kunne sortere lidt og selv prøve gennemskue virkeligheden i alt som foregår omkring os.
    Hilsner og en smuk søndag ønskes du og familien 🙂

    1. Tak, Tina. Jeg er helt enig med dig – og herinde hos mig, tænker jeg faktisk også at samtlige af mine følgere/læsere sagtens kan sortere hvad der har relevans og hvad der ikke har. Men I er jo også voksne allesammen 😀 Hos mange af mine “influentkollegaer” er den primære målgruppe jo 10-20 år yngre end her hos mig, og i målgruppen af børn og unge voksne, så mener jeg altså at det er yderst vigtigt at etikken i hvad der bliver reklameret for, er helt i top. Stort knus – og god søndag!

  11. Rigtig fint indlæg, som sikkert får nogle til at føle sig trådt over tæerne, og “dele vandene”. Men der er brug for at nogen tør sige noget.
    Faktisk vil jeg mene at en influencer/blogger tildels har et rådgiveransvar som fx en revisor. Dermed bør influenceren/bloggeren sætte sig ind i hvad han/hun promoverer (han/hun har et ansvar) og kan og bør ikke løbe rundt med hovedet under armen, blot fordi han/hun kan tjene x-tusind kroner på at lave et indlæg på sin blog eller Instagram. Og der trådte jeg sikkert også nogle over tæerne fordi jeg antog at influencere/bloggere har han- og hunkøn – undskyld.

    1. Hm, jeg tror godt jeg forstår din pointe, Maise, men jeg er faktisk ikke helt enig med dig i at bloggere har et direkte rådgivningsansvar.
      Et eksempel på en kampagne, hvor jeg absolut ikke føler et rådgivningsansvar: Jeg bliver bedt om at teste en shampoo, som har til formål at give håret mere fyldte. Jeg tester shampooen og beskriver mine personlige resultater. Punktum. Uanset om mine erfaringer er gode, lunkne eller ligefrem dårlige, så vil det jo tage afsæt i min personlige oplevelse – og fordi jeg “som en almindelig forbruger” har testet en shampoo, er jeg jo ingenlunde ekspert og kan således hverken rådgive i aktive ingredienser, hårtyper eller hvad der ellers kunne være af spørgsmål som krævede rådgivning. Her må jeg lede mine følgere til producenten, som så selvfølgelig gør klogt i at svare ordentligt på de forespørgsmåler der end måtte komme 🙂 For mig at se er det netop dét, der er det fede ved bloggere/influenter – at vi er helt almindelige mennesker 🙂

  12. Det er sådan er fint budskab, du leverer her. Personligt følger jeg selv kun bloggere/influenter, hvor jeg tydeligt kan mærke (og hvor mange har gjort det eksplicit), at de har taget stilling til, hvilke samarbejder de indgår. Det kræver dog, at man som læser er i stand til at navigere i dette, hvilket alle ikke er – særligt ikke de helt unge læsere – hvorfor dette skriv og ikke mindst en lovgivning på området kunne være en kærkommen regulering.

  13. Tak for dette indlæg! Jeg må indrømme, at jeg blev ret chokeret, da jeg så reklamer på Instagram for privathospital for at få lavet bryster. Jeg mener også, der er behov for lovgivning. Jeg bliver helt trist, hvis børn skal se skønhedsoperationer som ligeså normalt som at gå til frisøren. Så tak for dit indlæg 🙂

  14. Jeg faldt over dette indlæg, hvor er det bare et dejligt syn på det. Virkelig skønt at læse en blogger, der beskriver problematikkerne sådan. 😊
    Jeg har også været rystet over fx bloggere der har reklameret/lavet kampagne for solarie, snus, tandafblegning, plastikoperationer, fillers, canabis olie, skadelig serum til vipperne, kviklån, alkohol, el-cigaretter, bras fra AliExpress som shady firmaer sælger til kæmpe overpris (fx hårbørster og forskelligt tøj). Jeg er RYSTET over alle de reklamer. Jeg synes det er så uetisk og viser hvor pengegrisk de bloggere er!

    Tak for at sætte fokus på det. Jeg håber at langt flere også gør det.

  15. Modigt indlæg – men dine pointer står fint frem, så intet kan misforstås. Jeg deler dine holdninger og synes også, det vil være en god ide med med fælles linjer, så vi kan passe på hinanden.

Kurv Luk
Updating…
Ingen produkter i kurven