mo

Besøg min nye webshop. Altid fri fragt ved køb over 499.-

Annonce

Undgå isninger i tænderne

Egentlig har jeg aldrig haft problemer med mine tænder. Ikke siden jeg var barn, hvor jeg havde huller i stort set alle mine mælketænder, i alle tilfælde. Siden mine tænder skiftede til voksentænder, har jeg kun haft ét hul  og jeg har næsten altid fået ros for hvordan mit tandkød åbenbart ser meget sundt ud. (Altså, af tandlæger, that is.). Jeg har kun haft tandpine et par gange; som oftest når mine visdomstænder har haft vokseværk, og i det daglige, skal jeg være ærlig at sige, at jeg faktisk ikke tænker så meget over at jeg overhovedet har tænder. De er der jo bare og gør hvad de skal. De skinner nogenlunde hvidligt når jeg smiler, de tygger min mad og de hjælper mig til tydelig og klar tale, så hvad skal jeg egentlig mere ønske mig?

Nårh jo, én ting. Igennem de senere år er jeg nemlig i tiltagende grad blevet ramt af dét man vist i daglig tale kalder “isninger”. I ved, de der gudsjammerlige jag man kan få op igennem tænderne, hvis man spiser noget meget koldt. Eller drikker noget meget varmt, kan jeg forstå. Jeg er ikke spor hårdt ramt og jeg kan som oftest spise og drikke det meste uden smerter, men af og til når jeg – særligt her om sommeren – sætter tænderne direkte i en is, så vanker der ved kasse 1. Av, mand!

… Og jeg kan forstå at jeg langt fra er ene om at kende til isninger i tænderne. Intet mindre end 90 % svarede i hvert fald at de også oplever isninger af og til, da jeg spurgte om det i min story på instagram for nogle dage siden, imens jeg selv sad og havde en god tand-dag og snildt kunne bide direkte af min ispind. HALVFEMS PROCENT!! Men damer – der er simpelthen råd forude!

Jeg ved ikke om I husker det, men for et halvt års tid siden lavede jeg et samarbejde med GUM, som udfordrede mig til at optimere min tandplejerutine. En udfordring der gik med lidt skiftende held, vil jeg sige. Jeg glemte simpelthen at bruge tandtråd nogle gange og jeg skal også være ærlig at sige, at jeg stadig ikke har fået helt gode vaner med at rense imellem mine tænder. I hvert fald ikke hver dag. Men jeg øver mig og jeg vil virkelig gerne passe på mine tænder, så de forhåbentligt kan blive ved med at tjene mig så godt, som de har gjort hidtil. Derfor har jeg igen takket ja til et samarbejde med GUM, som denne gang har bedt mig fortælle lidt om deres ene serie, som har til formål at afhjælpe isninger i tænderne.

GUM er, til de af jer der ikke kender det, et tandplejebrand som – med deres egne ord – bestræber sig på at levere produkter og tjenester, som hjælper folk overalt  til at opnå bedre sundhed og en bedre livskvalitet. De laver tandpasta, tandtråd, mundskyl, tandbørster og alle mulige andre produkter, som har til formål at hjælpe os til en bedre mundsundhed. Herunder altså også en serie, GUM SensiVital+, som er udviklet specielt at hjælpe mod isninger i tænderne. Ahvabeha’r!


GUM SensiVital+  er en ny serie med tandpasta og mundskyl, der giver en både hurtig og langvarig lindring ved følsomme tænder. Teknologien bag serien er udviklet specielt til at lindre isninger i tænderne og skåner følsomme tænder.  Samtidig beskytter og styrker serien tænder og tandkød og forebygger karies. Serien er fri for SLS, parabener og alkohol.


Hvis man gerne vil undgå isninger i tænderne handler det selvfølgelig om flere ting, men fordi problemet ofte hænger sammen med, at dentinen i tænderne er blottet, så tænker jeg at det er dér vi skal sætte vores fokus. Dentinen er et følsomt område, der er fyldt med små fine dentinkanaler, som er forbundet til hovednerven. Dentinen er sædvanligvis beskyttet af emaljen og tandkødet, men hvis  emaljen er beskadiget, eller tandkødet har trukket sig tilbage, vil dentinkanalerne være blottede. Som altså kan give de der møgirriterende isninger i tænderne, når man indtager kolde drikke- og fødevarer.

Seks gode råd til at undgå isninger i tænderne: 
  • børst tænder to gange dagligt. I to minutter ad gangen. Og brug gerne så blød en tandbørste du overhovedet kan komme i nærheden af.
  • brug tandpasta, som hurtigt blokerer de mikroskopiske kanaler ind mod tandnerven*
  • brug tandpasta som indeholder kaliumnitrat – et klinisk bevist langtidvirkende materiale, som forebygger tandfølsomhed*
  • rens imellem dine tænder med tandtråd eller en tandrenser – gerne dagligt
  • undgå tandblegning
  • minimer dit indtag af syreholdige drikke som sodavand og frugtsaft

* Som du nok har regnet ud, indeholder GUM Sensivital+ kaliumnitrat og blokerer samtidig de mikroskopiske kanaler ind mod tandnerven. Smart! 


Der er altså nok at tage fat på hvis du, ligesom jeg, oplever isninger af og til og sådan set gerne vil stoppe dén tendens i en fart. GUM SensiVital + er designet til hurtig og langtidsvirkende lindring daglig og forebyggelse af isninger i tænderne og selvom jeg måske ikke er den mest oplagte forsøgsperson til at teste om det rent faktisk virker, så har jeg alligevel tænkt mig at bruge tandpastaen sommeren over. Jeg har jo altså tænkt mig at jeg skal spise temmeligt mange is og hvis jeg kan undgå så meget som bare én eneste omgang isninger i tænderne, ja, så siger jeg altså ja tak.

GUM Sensivital + kan købes på apoteket, i Matas og online på apotekeren.dk, lige HER.

Skriv din kommentar

Kommentarer (1)

  1. Hej,
    Dejligt for dig!
    Men jeg lider af knogleskørhed og har parendatose ( og der er en sammenhæng) og jeg har altid fået ros for min tandbørstning og brug af GUMS gode produkter
    Jeg er lidt træt af at høre solskins historier
    Hilsen Karin

Kurv Luk
Updating…
Ingen produkter i kurven