Ham der hjælper med at snyde – møgunge eller frelser?

Nu sagde jeg godt nok på landsdækkende og direkte tv, at jeg udelukkende har i sinde at hænge mig selv ud – hvis nogen – på domænet her, men jeg tror sgu, at jeg allerede nu, ganske få timer senere må trække i land.

Jeg har været en tur i News & Co på TV2-News, hvor jeg af og til gæster studiet som paneldeltager. En plads jeg i øvrigt ganske ydmygt indtager, fordi jeg ingenlunde føler mig skarp på den samfundsmæssige og politiske scene i forhold til de øvrige paneldeltagere jeg indtil nu, har været teamet op med, men nok om dén snak, som vi altid kan tage en anden god gang. For i dag kunne jeg nemlig godt tænke mig at høre jeres take på ét af de emner vi debatterede; nemlig gymnasieelevernes mulighed for at snyde til eksamen. Emnet udsprang af at undervisningsminister Merete Riisager i dag har foreslået, at man fremadrettet afskærer eleverne muligheden for at gå på internettet når de skal til eksamen, men faktisk er det en lidt anden vinkel på sagen, jeg gerne vil diskutere med jer. Eller høre jeres holdning til, i alle tilfælde. Med i studiet kom nemlig en ung fyr – Frederik Drews, direktør i eget selskab – som simpelthen stod frem, ganske offentligt (hvorfor jeg altså også har vurderet, at det er ok at vi diskuterer emnet og de holdninger han i programmet gav udtryk for, her) og fortalte om, hvordan han tjener penge på, at hjælpe gymnasieelever til at snyde til eksamen.

Incitamentet for ham var angiveligt, at han gerne ville hjælpe “dem der er allermest berettigede til det” til at komme ind på deres drømmeuddannelser, fordi han mente, at måden hvorpå optagelseskravene er skruet sammen på, ikke hænger sammen med virkeligheden. Han ville altså gerne hjælpe de elever der måtte ønske det, med at få gode karakterer i de “irrelevante fag”, således de kunne opnå det ønskede karaktergennemsnit, for at komme ind på deres ønskede uddannelse. Han angav, at det naturligvis var for alles bedste og for at sikre sig, at det netop var “de bedste og mest berettigede” studerende, der blev optaget på de rigtige uddannelser og jeg var lige ved at brække mig i munden over det. Ja, undskyld mit sprog, men hvad fanden er det for en fuldkommen latterlig holdning, at man finder de bedste og mest dedikerede kandidater til en uddannelse, ved at hjælpe dem til at snyde?!

Jeg synes simpelthen det er så langt ude, at der overhovedet findes services som denne og jeg synes det er dybt, dybt forkasteligt, at en ung mand i ramme alvor (eller for at score kassen på en forretning, der er komplet blottet for moral) kan sidde og sige, at de unge mennesker bliver dygtigere og mere kompetente af, at han hjælper dem til at snyde, fordi de så kan “fokusere på de relevante fag”. Det giver jo ingen mening – slet ikke taget i betragtning, at der ingen stedet fremgår, at man “kun” kan få hjælp til at snyde i de “irrelevante” fag! Kæft, hvor er det dumt, altså.

[Så sur så jeg ud, da jeg stillede fyren et spørgsmål, ha ha]

Bevares, manden kan bestemt have nogle gode pointer i, at det måske kunne være hensigtsmæssigt – rent fagligt – hvis de enkelte uddannelser optog elever ud fra et gennemsnit fra bestemte fag, men på den anden side, så er jeg bange for at dén slags reguleringer ville trække den “almene dannelse” fra vores gymnasielle uddannelser temmeligt langt ud af systemet, fordi det ville blive for let for alt for mange at skide oldtidskundskab, historie, billedkunst, musik og hvad-har-vi-ikke-alt et godt og solidt stykke “for de fag skal man alligevel (nok) ikke bruge til noget”. Og dét synes jeg altså ville være en skam, men her kan det måske godt være, at jeg bare er ved at blive gammel.

Uanset hvad, må man selvfølgelig ikke snyde til eksamen. Jeg ved selvfølgelig godt, at dét er der altid nogle der gør – og har gjort alle tider, vil jeg tro – alligevel. Der vil formentlig altid være nogen, som prøver at springe over hvor gærdet er lavest og der vil formentlig også altid være nogen, som i ét eller anden omfang forsøger sig med at snyde, selvom det er fejt. I de tilfælde kan man kun håbe for dem, at de lærer – enten af skade eller moral – inden de kommer alt for langt ind i livet, hvadenten det drejer sig om uddannelse, karriere eller privatliv, at det trods alt bedst gavner, at være den man er og præstere dét man evner. Men fra at have skrevet noter på underarmen, inden man skal til eksamen i fysik eller at søge hjælp hos en kammerat, til at der findes services, som ligefrem mod betaling lover den studerende en bestemt karakter – Des bedre karakter, des dyrere service – er tåkrummende langt.  

Ejjj, men jeg er simpelthen så forarget – især at fyren forsvarer det med, at man fra servicens side jo udelukkende forsøger at “hjælpe” de mest dedikerede studerende. Nærmest som en slags frelser. Nej, ved I hvad? I ødelægger det for alle. I ødelægger det for dem der snyder og for dem der bliver snydt. Alle. Og jeg synes simpelthen at man med sådan en service sætter sin røv i så gevaldigt høj klaskehøjde, at der ganske uundgåetligt må blive sendt et par syngende røvfulde afsted og jeg vil hermed gerne melde mig under fanen, som den første. Det er frækt, det er umoralsk, det er forkasteligt og det er ulækkert.

Desværre lod det i indslaget ikke til at den unge mand lod til at være spor lydhør overfor hverken anklage eller argumenter, så herfra, tænker jeg, at der godt nok ligger noget af en opgave for os forældre i at lære vores børn, at det ikke betaler sig at snyde. Det må simpelthen ikke komme dertil at vi skal se vores børn snyde sig til optagelse på en uddannelse de ellers ikke ville være berettigede til at komme ind på, såvel som vi ikke skal se dem blive forbigåede til en uddannelse de rent faktisk har knoklet for, til fordel for nogen, som har betalt sig fra et optagelsesbrev. Niks, biks! Det skal stoppes og det skal da være omgående og det skal overhovedet ikke handle om internetadgang eller ej. Det skal handle om at proppe noget sund fornuft ind i bærret på vores børn og unge. Mage til møgunger – ja, det blev ham den unge direktør hermed degraderet til fra min side – skal man godt nok lede længe efter.

Synes jeg.

Hvad synes I?

Skriv din kommentar

Kommentarer (33)

  1. Sjovt du tager det op. Det er ikke mere end et par uger siden, jeg havde snakken med min mand. Det forholder sig nemlig sådan, at jeg er tilknyttet et site for selvstændige freelancere i kommunikations branchen. Det har jeg været nogle år. Her kan virksomheder og enkeltpersoner byde ind med opgaver, dem byder vi andre så på – og de vælger derfra den rette kandidat. Jeg får en notifikation i min mail hver gang, der dukker nye opgaver på bud op….og det seneste 1,5 år er jeg simpelthen blevet tæppebombet med netop opgaver, der direkte beskrives som “hjælp til eksamen” “skriv min SSP” “HHX Model bla. bla. ” etc. Der udbyder simpelthen så ekstremt mange skoleopgaver, at jeg bliver helt rundtosset! Og jeg kan se, at så sidder der alle mulige halv el hel-udlærte og underbyder sig selv for at lave deres opgaver….true story. Jeg er så chokeret over det. Faktisk mere chokeret end reelt forarget. For det er ikke bare en person, der her udbyder og beder om hjælp til snyd. Eller én, der så at sige “hjælper”…..det er ret omfattende….

  2. Hej Cana ? Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at jeg synes det er så forkert det han gør! Men noget jeg synes er mere forkert, er de forældre som ikke bare lige kigger afleveringen igennem, men derimod laver deres opgaver og særligt de større opgaver som srp! Det kan få mit pis i kog – tænk at nogle forældre på den måde bakker op om sådan en form for snyd, det er jo en kæmpe bjørnetjeneste! Og ja der sker! Jeg er tidligere gymnasieelev (er blevet færdig er i sommers) og hvad jeg er bekendt med, er det sket for 7 af mine klassekammerater, særligt i forbindelse med srp!

    1. … Men tror du virkelig at forældrene laver opgaverne for børnene, uden at hjælpe dem til at forstå hvad det handler om? Altså, jeg synes hjælp hjemmefra er mere end ok, hvis bare det er med mål om læring for øje 🙂

      1. Jeg synes egentligt, at det er værre at få forældrene til at lave opgaverne. Jeg gik selv i en gymnasieklasse for et par år siden, hvor det stort set var mere reglen frem for undtagelsen, at forældrene havde en finger med i opgaverne. Oftest lod mine klassekammerater også være med at spørge i timen, og gik hjem og spurgte deres forældre i stedet. Så slap de jo for at se ‘dumme’ ud i timen og dermed få en lavere standpunktskarakter. Det skete også flere gange, at lærerne opfordrede os til at få hjælp hjemme i stedet for at spørge i timen, så vi ‘kunne komme videre i undervisningen’. Men når man kommer fra et hjem med to ufaglærte forældre, er det bare ikke en mulighed! Gymnasiet må og bør ikke forvente, at man kan få hjælp udefra – det gør det nemlig SÅ meget sværere for mønsterbryderne, og vi skulle jo gerne alle være lige, når vi begynder på samme uddannelse.
        …og med hensyn til internetadgang til eksamen, så giver det ingen mening, at man skal integrere IT i undervisningen, men ikke i eksamen. Til eksamen skal man jo vise, at man kan bruge det, man har lært i undervisnisningen, og så skulle de to ting jo gerne hænge sammen. Snyd er overhoved ikke OK, men så må vi løse problemet på en anden måde. Vi kan jo heller ikke gøre det ulovligt at køre i bil, fordi nogle kører for stærkt.

  3. Usmagelig karriere han har fået sig (mon han selv har snydt nogen for at nå så langt?) Hvem har har gjort ham til dommer over hvem der fortjener hvilken udannelse til hvilken pris? Prisen bliver et samfund hvor regler, grænser, etik og moral bliver noget som er op til den enkeltes samvittighed – og pengepung åbenbart!

  4. Jeg er netop startet på psykologistudiet på Københavns Universitet – en uddannelse, som har ét af de høje adgangskvotienter. Jeg knoklede gennem hele min gymnasietid med præcis det mål i sigte; at få et højt nok snit til at kunne komme ind (og lære samtidig selvfølgelig). Det lykkedes, og det er jeg noget så glad, men det var også ekstremt hårdt hele tiden at føle sig presset over at skulle have de høje karakterer, fordi det var vejen til drømmestudiet. Netop derfor tager jeg det sgu næsten personligt, når folk snyder. De fleste, jeg snakker med på studiet, har virkelig knoklet for det, og de fortjener den plads (forudsagt at de altså ikke har snydt)! Dermed ikke sagt, at folk med lavere snit ikke fortjener en plads på psykologistudiet eller er mindre egnede, men det er aldrig okay at snyde – og i mine øjne mister man altså lidt “retten” til at kunne komme ind, når det bliver på bekostning af folk, som fx har fået 0,1 lavere snit, men uden at snyde.

    Det blev lidt rodet – pointen er vist bare, at jeg bliver noget så forarget over, at det på nogen måde kan forsvares. Det er jo en hån mod alle, som ligger en ære i hårdt arbejde – også selv om man kan diskutere, hvorvidt adgangskvotienterne er “fair”. Snyd er altså bare ikke okay – og man lærer altså også noget af de “irrelevante” fag.

    Tak for at bringe emnet på banen!

  5. Nu vover jeg pelsen og gør mig klar til shitstorm. Jeg synes snydepelsen har en pointe! Nogle af de mest adfærdsforstyrrede drenge med de mest elendige karakterer i fag som historie og religion, som jeg gik i gymnasiet med, kom ind på medicinstudiet samtidig med mig dengang der var fri adgang og stopprøver og de er alle blevet blændende og banebrydende kirurger og fertilitetsprofessorer, blot for at nævne i flæng. I dag er alle de unge læger (grov generalisering of course) 12-tals piger uden større lyst eller evne til at sparke – eller tørre – røv, så at sige. Snyd er selvfølgelig ikke i orden, men som mor til 4, der alle har fået gode uddannelser, kan jeg godt i dette fortrolige forum afsløre at der er blevet hjulpet til med adskillige hjemmeopgaver i tidens løb, også i en grad der nærmede sig begrebet enlillebittesmulesnyd. Er betalt snyd så en god løsning? Nej da. Skal børn med overskudsforældre have bedre chancer end andre? Nej da. Skal folkeskole og gymnasietiden give plads til tummel og rummel og drenge der ikke kan sidde stille på stolen? Ja! Indtil det igen er indført er det meget friskt med lidt civil ulydighed til at påpege et reelt problem.

    1. Jeg synes dine pointer er rigtig gode, Benedicte. Selvfølgelig er eksamenssnyd ikke iorden, hverken for den der snyder eller den der hjælper med at snyde, men der er altså bare noget helt skævt (synes jeg) i den måde vi idag giver adgang til de videregående uddannelser på. Jeg tror nemlig heller ikke på, at vores samfund vil være bedre stillet med at have uddannelser primært besat af 12’er elever, der starter direkte efter gymnasiet og dermed får lov at gange deres snit med et eller andet. Fordi man ikke er den bedste i karakterræset på gymnasiet er man altså ikke nødvendigvis den mindst kvalificerede til et givent studie eller (hvad der vel i virkeligheden er det allervigtigste) i et efterfølgende karriereforløb.

      1. Bare lige til info, så gælder bonus af snittet ved studiestart inden for to år efter afsluttet studentereksamen. Alle på mit studie (som kræver et højt snit) har haft mindst ét sabbatår – og de fleste har faktisk haft to, så det er altså ikke korrekt 🙂

        1. Ja, det er jeg godt klar over, men jeg forsøgte lige at sætte det på spidsen :-). Jeg forsøger bare at sige, at vores adgangskvotienter til de videregående uddannelser i min optik bør ses efter i sømmene for man har måske ikke lige ramt topformen for resten af sit liv allerede i gymnasiealderen og jeg mener ihvertfald, at uddannelse er meget mere end den gode karakter (selvom det selvfølgelig er en rar bonus at få med)

          1. Perfekt – og jeg er meget enig med dig. Alderen 16-19 (eller hvor gammel man nu er i gymnasiet) bør ikke være skelsættende og sætte deciderede grænser for ens muligheder resten af livet 🙂

    2. Jeg forstår simpelthen ikke, at ordet “12-tals-piger” er blevet så nedladende et ord. Hvordan kan det nogensinde være en dårlig ting at sætte sig et mål og have knoklet for at nå det? Jeg er helt med på, at systemet ikke er fair og skal kunne rumme drenge (og piger) med krudt i røven, men skal man være nedladende over for andre af den grund?

    3. Benedicte, jeg er også helt enig med dig i nogle af dine betragtninger. Også selvom jeg tænker det er en grov generalisering at sige at “12-tals piger ikke har lyst eller evne til at sparke – eller tørre – røv”.
      Med dét sagt, så tænker jeg at det er dejligt at dine børn har kunnet trække lidt på jer forældre og jeg er sikker på, at I med jeres hjælp ikke bare har lavet opgaverne for jeres børn, men at I forhåbentligt også har hjulpet dem til rent faktisk at lære mere. Hvis det er en korrekt antagelse, kan jeg overhovedet ikke have ondt nogle steder over at I har brugt de ressourcer I har 🙂

  6. Jeg bliver simpelthen så vred over det eksamenssnyd! Ikke så meget fordi folk snyder sig selv for læring ved at lade andre lave lortet for dem, men fordi de potentielt snyder andre (som har knoklet røven ud af bukserne!) for studiepladsen på et videregående studie.
    Nej, det er måske ikke pisse fedt at ens gennemsnit afhænger af fag der er irrelevante – jeg var eksempelvis elendig til religion, men det udgangspunkt gælder i det mindste for alle og alle har lige vilkår på den front.
    Hvor er jeg glad for at jeg kom ind på videregående uddannelse før det snyderi rigtigt blev udbredt, for hold nu kæft hvor var jeg blevet bitter og ærgerlig ved tanken om at andres snyd måske havde været årsagen såfremt jeg ikke var kommet ind.

    Med fare for at gøre nogle forældre alvorligt vrede, så tænker jeg lidt at hele snyde-mentaliteten bunder i indpodning af manglende viljestyrke – hvis man vil have noget tilstrækkeligt meget, så må man knokle for det. Jeg tror desværre mange forældre glemmer at lære deres børn det, så ungerne tror at tingene kommer let til en og det er uretfærdigt hvis tingene ikke kommer let. Bare en tanke..

    1. Altså nu er det så vidt jeg kan se på statistikker kun 1 promille – altså 0,1% der er blevet mistænkt for at have snydt i gymnasiet, hvorfor jeg måske synes det er en liiiidt grov anklage at det generelt handler om forældres indpodning af manglende viljestyrke. Jeg aner ikke hvor mange tilfælde af formodet snyd der var for 10-20 eller 30 år siden, men mon ikke det i virkeligheden var noget af det samme? Jeg kan næsten ikke tro, at antallet af snydere er steget så voldsomt, som det er blæst op til. Til gengæld synes jeg det er enormt problematisk, hvis snyd bliver en business! Kæmpe issue!

  7. Men så handler det jo lige pludseligt om hvem der har råd til at få de bedste karakterer. Ad..

  8. Jeg bliver lige så forarget over, at nogle får hjælp til eksamen og dermed får en karakter, de reelt ikke har gjort sig fortjent til, som jeg gør over folk, der ansøger om boligstøtte og andre tilskud/overførselsindkomster og dermed får en privatøkonomi, de reelt ikke har gjort sig fortjent til. Velkommen til Lighedsdanmark.

    1. Jeg kan ikke helt lure, om du er sarkastisk?Under begge omstændigheder synes jeg, det er lidt underligt at sidestille eksamenssnyd med velfærdsstatens kontantydelser.

      Og hvis du IKKE er sarkastisk, kunne jeg godt tænke mig en forklaring på, hvordan en bestemt privatøkonomi er noget, man fortjener? Skal man have en særlig ydmyg personlighed? Overjordisk evne til at undgå sygdom? Flest guldstjerner fra læreren?

    2. Mone, der må jeg altså også stille mig lidt uforstående overfor din kommentar? Vil du uddybe hvad du mener? 🙂

  9. Hej Cana.
    Jeg er enig i dine kommentarer omkring snyd. Jeg er dog ikke enig i påstanden om, at alle fag i gymnasiet er med til at give dannelse. Og for lige at kommentere på 12 tals eleverne. Det er ikke nødvendigvis sikkert, at eleverne, der får 12 har arbejdet hårdere end dem, der får 7. Nogle har nemmere ved det end andre, det skal man lige huske. Det betyder samtidig, at hvis du er en solid middel elev så vil du eventuelt ende med et snit på 4-7. At komme ind på mange universitetsuddannelser med det snit efterhånden er svært. Her kunne det være en fordel for flere, hvis karakterer, der ikke var relevant for uddannelsen ikke talte med. Min pointe er; de fleste der er dårlige til matematik vil aldrig søge ind på en matematisk uddannelse eksempelvis. Det betyder ikke, at man ikke skal koncentrere sig i gymnasiet for at forbedre sig, men det kan ødelægge den fremtidsdrøm, man havde. De bedste advokater, læger, biokemikere osv osv. er ikke nødvendigvis dem med højest snit.
    Blot et indspark.
    God dag.
    Sheila 🙂

    1. Jeg er helt enig med dig i at høje karakterer ikke altid er lig med dygtige fagprofessionelle i den sidste ende, men i forhold til dén snak, skulle man måske hellere rette blikket mod kvotienterne der bliver optaget på henholdsvist kvote 1 og kvote 2? Ville det mon give bedre mening at optage flere på kvote 2 og give “hurtighedsbonusser” dér, frem for på kvote 1? For at finde dem, som rent faktisk er dedikerede til den enkelte uddannelse? Jeg har ingen løsning, men jeg er enig med dig.
      … Og i forhold til dannelsen, så har du nok ret – jeg er bare “gammel” 😀

      1. Kunne det tænkes, at man kunne lave en ordning, hvor adgangskravet til eksempelvis at læse matematik på uni kunne hedde: Et gennemsnit på minimum 8 ELLER et gennemsnit på minimum 4, men med et 12-tal i matematik. Så kunne man måske undgå, at nogen dygtige elever bliver udelukket fra fx at blive gode matematikere, fordi de var dårlige til at spille badminton i idrætstimerne.

  10. Jeg er så enig i at betalt eksamenssnyd er dybt forkasteligt og på ingen måder moralsk forsvarligt. Og denne måde at gå til eksamen på, gavner sig heller ikke når de efterfølgende sidder til deres første eksamener på universitetet, hvor niveauet er væsentligt højere end på gymnasiet. Når det så er sagt, er optagelseskravene på uddannelserne med til, at lægge et enormt pres på gymnasieeleverne, idet de nærmest alle skal sprænge 7-trinsskalaen for at komme ind på universitetet. Jeg ville ønske at der kunne laves et system, hvor man optog folk ud fra deres engagement og egnethed (mange studerende, optaget på kvote 1, ender med at droppe ud igen) og ikke ud fra deres gennemsnit. Og så gør det heller ikke noget at uddannelserne har en bred sammensætning af studerende – og at medicinstudet f.eks. ikke kun blev besat af 12-tals piger.

    1. … Men optagelseskravene er jo som de altid har været 🙂 Og er det i virkeligheden ikke et fåtal af uddannelser der kræver tårnhøje snit (fordi de er eftertragtede)? Mig bekendt er der masser af universitetsuddannelser som ikke kræver et højt gennemsnit at blive optagede på 🙂

  11. møgunge

    læs selv hans tåkrummende forsøg på retfærdiggørelse på hans FB side