mo

Besøg min nye webshop. Altid fri fragt ved køb over 499.-

Når man er typen der glemmer sit dankort…

Det skal på ingen måder være en hemmelighed, at jeg ikke er verdens mest strukturerede menneske. Og dét altså slet ikke, når det kommer til at rydde op og have styr på, hvor mine ting er. I ved, jeg er sådan én, som altid farer forvirret rundt, inden jeg skal ud af lejligheden, fordi jeg ikke kan finde mine solbriller, nøgler, dankort – you name it. Og det er pisseirriterende, for at sige det rent ud. Næsten lige så irriterende, som de gange jeg har glemt, at fare forvirret rundt, for senere at opdage, at jeg mangler et eller andet helt essentielt. Mit dankort, når jeg har handlet stort ind, for eksempel. Den slags rammer jo altid på de dage, hvor man både mangler stort set alt – inklusive natbind og kondomer, selvfølgelig – som så fint kan få lov til at ligge og vinke ufortrødent til én (og resten af køen, som bare vokser og vokser, imens man febrilsk og forgæves, knaldrød i hovedet og med sveden piblende frem under armene, roder sin taske igennem igen og igen) for enden af kassebåndet, inden kasseekspedienten, som med garanti er “Ny i Job” bliver nødt til at kalde efter forstærkning over højttalerne, for at køre alle varerne retur. Please, sig at I også kender det?!

Til gengæld har jeg, på nærmest magisk vis, næsten altid har styr på (eller let fundet) min telefon, som i sagens natur fordi det er en iPhone i plus-kategorien, er så stor, at det vitterligt kan være svært ikke at få øje på den, selv når jeg er kommet til at lægge den på gulvet under sofabordet. Heldigvis, fordi den selvfølgelig kan være rar at have med sig, hvis nu nogen akut skulle have brug for at komme i kontakt med én (og omvendt!), men nu altså også fordi den kan udgøre det for det manglende dankort.

Ja, sgu!

Den der – i øvrigt mega lækre – kontaktløse funktion, der efterhånden findes nærmest alle steder, kan nu udvalgte steder også bruges med telefonen, hvor man bare skal downloade denne app og logge ind med nem-id, hvorefter den selv ved, hvilke dankort man er indehaver af og som altså bliver tilgængelige dér.

Der er så meget nice ved det, at jeg nærmest ikke ved hvor jeg skal starte. Altså, jo, det er selvfølgelig altid rart at have optimeret sine chancer for at kunne betale for de ting man gerne vil købe, men så er der også det her med, at man både kan give sine forskellige kort farver og navne, efter eget valg. Nu ved jeg selvfølgelig ikke med jer, men jeg er altså den glade indehaver af hele tre dankort (et privat, et til mit firma og et til andedammen, som selvfølgelig skulle være lyserødt), hvoraf de to af dem er nærmest identiske, hvilket af og til godt kan skabe en lille smule forvirring, når jeg står og skal betale. En detalje, som jeg nu er ude over. I de butikker som yder servicen, selvfølgelig. App’en er super let at bruge og man kan endda betale, imens man står for enden af kassebåndet og pakker varer – med sit fingeraftryk! Jeg føler mig helt sci-fi agtig, når jeg står nede for enden af kassebåndet og siger “på beløbet tak” og vupti, så har jeg betalt, uden at røre mig ud af flækken. På den gode måde, vel at mærke.

Jeg kan ikke få hænderne ned over det og nu håber jeg bare at I er en hel masse, som kommer med på vognen, så alle butikker i en ruf kan få øjnene op for, at denne her funktion er uundværlig, så vi på sigt kan bruge det alle steder. I kan til en start – selvfølgelig gratis – hente app’en HER.

Skriv din kommentar

Kommentarer (22)

  1. Åh jeg har også prøvet at glemme mit dankort. Flere gange. Så nu har jeg hentet app’en og håber at det kommer til at hjælpe mig en anden gang. Ved du i hvilke butikker man kan bruge det?

    1. Den er smart den app. Hvis den i det mindste virkede bare 25% af gangene. Jeg har virkelig mange kunder igennem der siger noget Ala “nå jeg kan da lige prøve dk appen for og se om man er heldig den rent faktisk virker her” super ærgerligt for konceptet er fedt

    2. Jeg ved faktisk ikke helt hvilke butikker der har det, men i hvert fald Føtex, Brugsen, Irma og Emmerys hvor jeg har brugt det. I øvrigt uden problemer, så det er altså ikke alle der oplever at det ikke virker 🙂 Bevares, jeg har nok “kun” brugt funktionen 15-20 gange, så mit erfaringsgrundlag er selvfølgelig ikke så stort endnu, men indtil videre er jeg ret meget oppe at køre over det 🙂

  2. Den dankort app er fantastiskjeg bruger den også hvor jeg kan. Hvis man er medlem hos Coop kan man også betale med app’en. Så nu betaler jeg stort set kun med tlf’en, dejligt.

  3. Øv hvor jeg synes det er træls at man først kan se at indlægget er sponsoreret/reklame når man klikker ind på det – ville være smart man kunne se det på “forsiden” som man kan hos de fleste andre bloggere. Derved kan jeg som læser tage et aktivt valg om jeg gider læse spons. Men ved ikke om det er bygget sådan op for at få flere sidevisninger, da flere nok ville lade være med at klikke ind på siden hvis de vidste det var reklame.

    1. Og øv, hvor jeg faktisk synes at det var en træls kommentar 😉 Jeg arbejder på at få sådan et smart “tag” på (som fx hos twinpeaks.dk og christinadueholm.dk) så det altid fremgår tydeligt – også fra forsiden – når mine indlæg er sponsorerede. Noget jeg i øvrigt aldrig har forsøgt at lægge skjul på. Men det volder, tilsyneladende på grund af min blogs design, min tech-fyr nogle vanskeligheder, hvorfor det er som det er, indtil videre; med tydelig markering øverst i indlæggene, så du selvfølgelig aldrig behøver at bruge tid på at læse noget, du ikke har lyst til 🙂 Jeg kunne selvfølgelig ikke drømme om at “snyde nogen” til at læse noget de – eller du – ikke har lyst til og jeg synes faktisk ærligt talt at din sidste antagelse om, at det handler om sidevisninger er temmeligt flabet. God aften 🙂

  4. Cana, er det ikke okay at udtrykke kritik eller ønsker om mere gennemsigtighed på din blog? Jeg synes også det er træls med den manglende markering, og af åbenlyse årsager kan folk der læser bloggen jo ikke vide, hvad der volder din webdesigner problemer. Derfor er det da en ret umiddelbar antagelse, at det kan være et forsøg på at få flere klik. I hvert fald er det da meget reelle bekymringer og værdifuld feedback, som du måske burde notere dig i steder for at udstille vedkommende, der har skrevet kommentaren, i fornærmede instagram-stories.

    1. Når nu du ved hvad udfordringen er (og tilsyneladende også synes det ER en udfordring), må du jo bare sidde kritikken overhørig og måske forklare læserne det indtil det er løst, istedet format blive sur.

    2. Selvfølgelig er det okay med kritik, hvis det er kontruktivt. At påstå at jeg “tvinger” nogen til noget de ikke har lyst til, er over grænsen! Der er på ingen måder manglende markering af de sponsorerede indlæg her på domænet og jeg lever mere end almindeligt dydigt op til markedsføringsloven og de anbefalinger forbrugerombudsmanden i øvrigt har udstukket til sådan nogle som mig. Derfor bliver jeg altså en lille smule spids af dén slags kommentarer og dét skal jeg selvfølgelig tage på min kappe.
      At jeg godt kunne tænke mig at have en markering som nogle af mine kollegaer handler for mig udelukkende om det visuelle udtryk, som jeg synes er skønt – ikke om, at jeg mener at jeg markerer hverken for lidt eller for dårligt. Den markering vedkommende ønsker svarer jo til, at hun gerne vil have at der i et magasin, lad os sige Alt for Damerne, står på siden inden en annonce, at der kommer en annonce på næste side, så hun ikke behøver at bladre hen på den. Det ville man jo aldrig kræve, men bare bladre videre, hvis man blev mødt af en annonce, som ikke var relevant – præcis som det foregår her. Jeg tvinger ingen til at læse et helt sponsoreret indlæg, hvis de ikke har lyst – man kan bare klikke videre 🙂

      1. Du bliver heller ikke anklaget for at tvinge nogen til noget, der stilles spørgsmålstegn ved hvorfor det ikke er markeret inden man klikker ind og udtrykt ønske om en sådan markering. Jeg forstår godt læserens undren og spekulation i, om det kan være for at sikre sig trafik. Du forklarer at det ikke er tilfældet og så er den jo ikke længere, men det er din reaktion på læserens undren, der er ude af proportioner (hvilket du i øvrigt selv erkender længere nede). Selvfølgelig er der grænser for hvor meget vi kan blande os i hvordan din blog er sat op, men du lever trods alt af dine læsere, hvorfor det som med alt andet, må være forventeligt at disse sommetider vil stille spørgsmål til den den vare du sælger. Jeg anklager dig ikke for at vildlede nogen, jeg synes bare det er en uproportional reaktion på en meget relevant kritik. Hvis du ikke synes kritikken er berettiget, kan du jo vælge at overhøre den i steder for som sagt at udstille vedkommende eller svare vredt tilbage på en kommentar der egentlig blot udtrykte et ønske om en anderledes opsætning, ikke en anklage om at du ikke lever op til lovgivning på området. Mht. din analogi til dameblade, så ville det da være kærkomment med en feature, der lod mig vide at jeg på næste side finder en annonce 🙂 men det vil nok være et ønske man skal henvende sig til relevante dameblade om, så de kan tage det op til overvejelse, ligesom man bør henvende sig til dig om ris/ros vedrørende dit ‘dameblad’. Det er under alle omstændigheder irrelevant i den sammenhæng.

        1. Puhaa der er sket en del siden jeg skrev den kommentar – som på ingen måde var ment ondt, men som bare var en reel undren. Du skriver at den ikke var konstruktiv, men det vil jeg da mene den er – især når det er noget du eller din tech-fyr i forvejen arbejder på – hvilket jeg jo ikke har en jordisk chance for at vide. Du skriver at jeg antager og direkte mener du “tvinger” dine læsere ind på opslaget – det ved jeg ikke hvor du læser i min kommentar. Jeg har en undren om det måske er for at få flere klik – hvilket jo er helt fair, da det jo er det du lever af. Så igen intet ondt ment med det.

    1. Well, måske var det bare mit blodtryk der steg et øjeblik. Normalt synes jeg at jeg er virkelig god til at affeje enhver konflikt – og dét synes jeg ingenlunde jeg gjorde her. Så for mig, var det at “skælde ud” 🙂 Men dér er vi heldigvis forskellige 🙂

  5. Den ovenstående læser giver dig lidt kritik for noget du kan gøre bedre også skriver du flabet tilbage igen, at det var en træls kommentar. Hvordan alverden skulle hun vide, at det er fordi I ikke kan finde ud af at lave den funktion, det har hun ikke en jordisk chance for. Og at du så ovenikøbet udstiller hende på din insta story i form af “se der er skænderi på bloggen” argh det er sku en ommer det her Cana.

    1. Nu har jeg ingen steder sagt at der var skænderi på bloggen, men at jeg har skældt ud – som jeg bestemt ikke har for vane at gøre herinde. Jeg kan godt se nu, en nat senere, at jeg måske reagerede liiiiige lovligt kraftigt ved at have behov for at udbasunere mine følelser, hvorfor jeg også har slettet opslaget på instagram igen, men ikke desto mindre synes jeg stadig det var helt håbløs kritik. Konstruktiv kritik er fin – antagelser om at jeg skulle forsøge at snyde nogen (når jeg gør alt jeg kan for at gøre alt reklame så tydeligt som muligt) bliver jeg sgu både sur og ked af det over.

  6. Hej Cana,
    Jeg tror ikke den app kommer til butikkerne i Jylland foreløbig. Det er i hvert fald ikke en, som jeg et stødt på ude i dagligvare-butikkerne endnu.
    Jeg kan sagtens se, at komceptet er skide smart. Vi har alt på vores smartphone – lettere bliver det ikke.
    Men hver gang dette nye teknologiske skridt sker, tænker jeg på mine kære bedsteforældre, som stadig ikke ejer et dankort. De betaler stadig med kontanter, som åbenbart snart også skal uddø. Hvad med dem? Hvordan skal de dog til at betale for deres dagligvare hvis alt nu skal foregå over vores smartphone?
    Mine bedsteforældre på knap 80 har ikke computer, smartphone, NEM-ID el. andet teknologi. De ejer blot et TV med DR-kanaler. De ønsker ikke at være en del af den teknologiske udvikling og ytrer tit, at de ikke kan følge med.
    Håber ikke, at dette bliver betalingsmetoden indenfor den nærmeste fremtid. Jeg personligt kan stadig godt lide mit dankort – og at få stukket lidt kontanter i hånden en gang imellem.

    1. Jeg er til dels helt enig med dig, men mon dog at denne her app kommer til helt at afløse hverken kontanter eller fysiske kort lige med det samme? Jeg tror det næppe.
      Til gengæld er jeg altså ret sikker på, at man sagtens kan bruge den i Jylland, men det er ikke just fordi butikkerne skilter stort med det. Men den skulle, så vidt jeg kan se på dankortapp.dk, være i alle føtex, netto, bilka osv. Og seriøst, det er så smart!

  7. Normalt er jeg ikke en der kommentere på sådan noget som ovennævnte. Men, jeg kan ikke lade være med, at undre mig over, hvorfor folk mener de har ret til at kommentere/råde/vejlede andre i hvordan deres blog skal strikkes sammen. Men den der rent faktisk ejer bloggen må ikke give sine synspunkter tilbage….

    Jeg kan faktisk godt forstå at Cana gør som hun gør, og jeg kan faktisk godt forstå, at hun gør opmærksom på det, i sin insta story.
    For jeg synes faktisk at hun gang på gang har forklaret sine holdninger omkring brugen af sponsorerede indlæg, men alligevel er der nogen derude der får det galt i halsen.

    Og herreste gud, hvis man kommer ind i et indlæg der er sponsoreret, og ikke har lyst til at læse der, så findes der da en tilbage knap.

    God dag derude til alle ?

    1. Bare tak, Sabine <3 Jeg tror også netop det er fordi jeg flere gange har gjort opmærksom på min holdning til sponsorerede indlæg herinde og at jeg faktisk synes at jeg er enormt tydelig om hvad der er sponsoreret af hvem, at jeg bliver både sur og ked af det over sådan en kommentar. Så altså, tak <3

Kurv Luk
Updating…
Ingen produkter i kurven